|
|
پژوهش های مابعدالطبیعی، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۳۵-۵۸
|
|
|
| عنوان فارسی |
نقد و بررسی أدله نفی ماهیت از واجب الوجود |
|
| چکیده فارسی مقاله |
در این مقاله به نقد و بررسی دلایل عمدۀ فیلسوفان مسلمان برای نفی ماهیت از واجب الوجود میپردازیم. ابتدا با تفکیک معانی سه گانۀ ماهیت و سه تفسیر مختلف از اصالت وجود تلاش میکنیم تا تصویر روشنی از محلّ نزاع به دست دهیم. سپس مهمترین أدلۀ نفی ماهیت از واجب را ذکر کرده و نشان میدهیم که اکثر این أدله یا مبتنی بر اصالت ماهیت بوده و یا مبتنی بر فهم خاصی از اصالت وجود هستند که قابل مناقشه میباشد. در نهایت نشان میدهیم که بنابر تفسیر صحیح از اصالت وجود، ماهیت تعین وجود است و وجود بدون تعین معنا ندارد؛ لذا هر وجودی دارای ماهیت است؛ چه محدود و چه نامحدود؛ با این حال چون وجود واجب نامحدود است ماهیت او هم که به عین وجود او تحقق دارد نامحدود خواهد بود. بر این اساس هیچ دلیل قاطعی برای نفی ماهیت از واجب وجود نداشته؛ بلکه برهان بر ماهیت داشتن واجب قائم است و واجب و ممکن به معنایی یکسان دارای ماهیت هستند؛ اگرچه مصداق ماهیت در آنها متفاوت است. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
وجود، ماهیت، اصالت وجود، اصالت ماهیت، واجب، ممکن |
|
| عنوان انگلیسی |
Critique and assessment of the arguments for denying the nature of the necessary being |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
In this article, we review the main reasons of Muslim philosophers for denying the nature of the necessary being. First, by separating the three meanings of nature And three different interpretations of the originality of existence, We try to get a clear picture of the conflict. Then We mention the most important arguments for denying the nature of the necessary being And we show that most of these arguments were either based on the originality of nature or are based on a particular understanding of the originality of existence that is debatable. Finally, we show that according to the correct interpretation of the originality of existence The nature is determination of existence, and existence without determination has no meaning.Therefore, every being has a nature; Both limited and unlimited. However, because the necessary being is unlimited, its nature, which Which exists with the same existence, will be unlimited. Accordingly, there was no conclusive reason for denying the nature of the necessary being, but There is argument that necessary being has nature. necessary and possible beings have nature in the same meaning.However, the referencce of nature is different in them. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Existence, nature, originality of existence, originality of nature, necessary , possible |
|
| نویسندگان مقاله |
رضا نقوی | reza naghavi Allameh Tabataba'i University دانشگاه علامه طباطبایی
غلامرضا فیاضی | qolām rezā faiyaz Imam Khomeini Education and Research Institute (RA) موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://mi.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-116-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
فلسفی |
| نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|