|
تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تاثیر استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی در محل کار بر عملکرد شغلی: (مورد مطالعه: کارکنان شرکت مخابرات ایران) |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف از این پژوهش بررسی تاثیر استفاده بیش از حد از رسانههای اجتماعی در محل کار بر عملکرد شغلی کارکنان بوده است. روش پژوهش: این تحقیق از نظر هدف، پژوهشی کاربردی و جامعهی مورد پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت مخابرات ایران بوده که در بازه زمانی آبان 1399 تا فروردین 1400 انجام گرفته است. برای سنجش وضعیت موجود از پرسشنامه 19سوالی استفاده شد که پس از تأیید روایی و پایایی جهت جمعآوری دادهها مورد استفاده قرار گرفت. در این تحقیق برای بررسی روابط بین اجزاء مدل از معادلات ساختاری استفاده شده است. از نرمافزار لیزرل برای تجزیهوتحلیل فرضیهها استفاده شده است. یافته ها: یافته ها حاکی از آن بوده است که استفاده اجتماعی بیش از حد با توجه به آماره t 24/4 و استفاده شناختی بیش از حد از رسانههای اجتماعی در محل کار با توجه به آماره t 92/2 رابطه مثبتی با خستگی از رسانههای اجتماعی دارد اما استفاده لذت جویانه تاثیری بر خستگی از رسانه های اجتماعی ندارد. خستگی از رسانههای اجتماعی نیز با توجه به آماره t 13/7 رابطهای مثبتی با عملکرد شغلی کارکنان دارد. همچنین با توجه به آماره z 70/2 خستگی از رسانههای اجتماعی نقش میانجی را در رابطه بین استفاده شناختی بیش از حد از رسانههای اجتماعی در محل کار و عملکرد شغلی کارکنان دارد و خستگی از رسانههای اجتماعی نقش میانجی با توجه به آماره z 64/3 در رابطه بین استفاده اجتماعی بیش از حد از رسانههای اجتماعی در محل کار و عملکرد شغلی کارکنان دارد ولی خستگی از رسانههای اجتماعی در تاثیر استفاده لذتجویانه بیش از حد بر عملکرد شغلی کارکنان، نقش میانجی را ندارد. نتیجه گیری: در این تحقیق مکانیزم نحوه اثرگذاری ابعاد مختلف استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی بر عملکرد شغلی بررسی شد. بر اساس این تحقیق استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی شامل سه بعد است که نقش هر کدام از این بعد ها در تاثیر گذاری بر خستگی و عملکرد شغلی مورد بررسی قرار گرفت و مشخص گردید هر یک از این ابعاد اثرگذاری متفاوتی را بر خستگی و عملکرد شغلی دارند. لذا این موضوع به فهم نظری رابطه بین استفاده بیش از حد از رسانههای اجتماعی و عملکرد شغلی و همچنین برای مدیران در جهت تدوین سیاستهای مربوط به استفاده از رسانههای اجتماعی کمک می نماید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رسانه اجتماعی، خستگی از رسانه های اجتماعی، عملکرد شغلی، استفاده لذتجویانه، استفاده شناختی |
|
عنوان انگلیسی |
Investigating the effect of excessive use of social media in the workplace on employees' job performance (Case: Employees of Iran Telecommunication Company) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Purpose: The purpose of this study was to investigate the effect of excessive use of social media in the workplace on employees' job performance. Methodology: In terms of purpose, this study is applied research. The study population includes all employees of government organizations which has been done in the period of November 2020 to April 2021. a 19-item questionnaire was used to assess the current situation, which was used to collect data after confirming its validity and reliability. In this research, structural equations have been used to investigate the relationships between the components of the model. LISREL software has been used to analyze the hypotheses. Findings: Findings have shown that excessive social use according to the t-statistic of 4.24 and excessive cognitive use of social media in the workplace according to the t-statistic of 2.92 have a positive relationship with media fatigue, but hedonistic use has no effect on social media fatigue. Social media fatigue also has a positive relationship with employees' job performance according to the t-statistic of 7.13. also, according to z statistic of 2.70, social media fatigue plays a mediating role in the relationship between excessive cognitive use of social media in the workplace and employees' job performance. And social media fatigue has a mediating role according to the z statistic of 3.64 in the relationship between excessive social use of social media in the workplace and employees' job performance. But social media fatigue does not mediate the effect of hedonistic use on employees' job performance. Conclusion: In this study, the mechanism of how different dimensions of excessive use of social media affect job performance was investigated. According to this study, excessive use of social media includes three dimensions. The role of these dimensions in influencing fatigue and job performance was examined and it was found that each of these dimensions has a different effect on fatigue and job performance. Therefore, this issue helps to theoretically understand the relationship between excessive use of social media and job performance, as well as for managers to formulate policies related to the use of social media. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Social media, Excessive use of social media, Job performance, excessive enjoyment use, excessive cognitive use |
|
نویسندگان مقاله |
سید مهدی میرمهدی | Seyed Mehdi Mirmehdi malayer university دانشگاه ملایر
فخرالدین جعفری | Fakhreddin Jafari malayer university دانشگاه ملایر
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-821-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|