تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تبیین ارزش ویژه برند بر افزایش سهم بازار مبتنی بر رفتار اطلاع یابی و اطلاعاتی مشتریان (مورد مطالعه: مراکز تجاری کیش)
چکیده فارسی مقاله چکیده
هدف: تحقیق حاضر به تبیین نقش ارزش ویژه برند در افزایش سهم بازار، مبتنی بر رفتار اطلاع‌یابی و نیازهای اطلاعاتی در مراکز تجاری کیش می­پردازد.
روش: روش تحقیق از نوع کاربردی و از لحاظ رویکرد، اکتشافی- تبیینی و شیوه انجام تحقیق نیز به صورت کیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان برندسازی و علم دانش شناسی اقتصادی بوده که به روش گلوله برفی هدفمند تعداد 14 تن به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شد. در این تحقیق برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات مربوط به مصاحبه نیمه ساختار یافته، از روش تحلیل محتوا مبتنی کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، بر اساس نظریه داده بنیاد استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد، استراتژی‌های بازاریابی از طریق 5 عنصر محصول، قیمت، مکان، ترویج، مدیریت فرایند؛ عوامل مدیریتی از طریق دو مؤلفه رهبری و مدیریت منابع انسانی موجب ارزش‌افزوده برند مراکز تجاری کیش شده؛ و ارزش‌افزوده ایجاد شده نیز موجب مزیت رقابتی می‌گردد. همچنین، قابلیت‌های محیطی شامل زیرساخت، فنّاوری، ویژگی‌های محیط، امنیت و تفریح و سرگرمی به عنوان شرایط زمینه و عوامل بیرونی شامل عوامل سیاسی- اقتصادی و رفتار اطلاع‌یابی و نیازهای اطلاعاتی از طریق اطلاعات مربوط به مشتری و اطلاعات مربوط به بازار به عنوان شرایط مداخله‌گر بر مزیت رقابتی مراکز تجاری کیش تأثیر گذاشته و در نهایت موجب افزایش سهم بازار یا به عبارتی توسعه مشتریان و بهبود عملکرد مالی این مراکز می‌گردد.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد، افزایش سهم بازار پروسه پیچیده‌ای بوده و به شدت تحت تأثیر ارزش‌افزوده برند که خود متأثر از استراتژی‌های بازاریابی و عوامل مدیریتی است، قرار دارد. علاوه بر این، برای این که مراکز تجاری کیش بتوانند به صورت یک برند شناخته شوند باید پیرامون مشتریان و بازار اطلاعات لازم و کافی را جمع‌آوری نماید.
 
کلمات کلیدی: ارزش ویژه برند، رفتار اطلاع‌یابی، نیازهای اطلاعاتی، مزیت رقابتی، سهم بازار، مراکز تجاری کیش.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزش ویژه برند، مزیت رقابتی، سهم بازار، رفتار اطلاعیابی و اطلاعاتی مشتریان، و مراکز تجاری کیش.

عنوان انگلیسی Explaining Brand Equity on Increasing Market Share based on Information Seeking and Information Behavior of Customers (Case study: Kish Commercial Centers)
چکیده انگلیسی مقاله Abstract
Objective: The present study is to explain the role of brand equity in increasing market share, based on information seeking behavior and information needs in Kish commercial centers.
Method: The research method is applied and in terms of approach, exploratory-explanatory and research method is qualitative. The statistical population of the study included branding and economics experts who were selected as a research sample by a targeted snowball method of 14 people. In this study, to analyze the information related to the semi-structured interview, the content analysis method based on open coding, axial coding and selective coding based on the data theory of the foundation was used.
findings: The results showed that marketing strategies through 5 elements of product, price, location, promotion, process management; Management factors through two components of leadership and human resource management have added value to the brand of Kish commercial centers; And the added value created creates a competitive advantage. Also, environmental capabilities include infrastructure, technology, environmental features, security and recreation as background conditions and external factors including political-economic factors and information seeking behavior and information needs through customer information and market information as an intervener. The competitive advantage of Kish commercial centers is affected and ultimately increases the market share or in other words the development of customers and improves the financial performance of these centers.
Results: The results showed that increasing market share is a complex process and is strongly influenced by brand value added, which is itself affected by marketing strategies and management factors. In addition, in order for Kish commercial centers to be known as a brand, it must first gather the necessary and sufficient information about customers and then the market.
 
Keywords: brand equity, information seeking behavior, information needs, competitive advantage, market share, Kish commercial centers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Brand Equity, Competitive Advantage, Market Share, Information Seeking and Information Behavior of Customers, Kish Commercial Centers.

نویسندگان مقاله افشین محسن | Afshin Mohsen


داریوش جمشیدی | Darioush Afshin


علیرضا روستا | Alireza Rousta



نشانی اینترنتی http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-790-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات