|
|
نظریه و عمل در برنامه درسی، جلد ۹، شماره ۱۸، صفحات ۰-۰
|
|
|
| عنوان فارسی |
آسیبهای ارزشیابی توصیفی دوره ابتدایی از نگاه برنامه ریزان درسی ایران |
|
| چکیده فارسی مقاله |
این مقاله به معرفی آسیبهای ارزشیابی توصیفی دوره ابتدایی از نگاه برنامهریزان درسی ایران میپردازد. بدین منظور، از روش «نقادی و خبرگی تربیتی» در ذیل رویکرد کیفی، استفاده شد. نمونه با شیوه نمونهگیری گروه بارز از جامعه متخصصان برنامهریزی درسی انتخاب و اطلاعات به وسیله مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری گردید. اطلاعات به شیوه «مضمونی» تحلیل شد و برای تامین اعتبار یافتهها، روش «بازبینی گروه اطلاعرسان» استفاده شد. نتایج نشان داد ارزشیابی توصیفی دوره ابتدایی بعنوان یک طرح نوآورانه و مصوب، دارای دوازده آسیب اساسی است که در سه گروه طبقهبندی شدهاند: در حوزه نظام آموزش و برنامه درسی چهار آسیب «توقعات زیاد، نبود نظارت حرفهای، راهنماهای ناموثر و فقر سرمایهگذاری»، در حوزه عمل معلم چهار آسیب «شایستگی کم، اعتبار کم، سختی عمل و فشار سازمانی» و در حوزه رفتار شاگرد چهار آسیب «کاهش انگیزه، کاهش سواد، افزایش توقع و رقابتهای غیرمفید» شناسایی شدند. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
، ارزشیابی توصیفی، آسیب شناسی، دوره ابتدایی، نقادی برنامهریزان درسی |
|
| عنوان انگلیسی |
Descriptive evaluation disadvantages of elementary school from the perspective of Iranian curriculum planners |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
This article has been compiled with the aim of introducing the descriptive evaluation disadvantages of elementary school from the perspective of Iranian curriculum planners. For this purpose, the method of "educational connoisseurship and criticism" was used under the qualitative approach. The sample was selected by intensity sampling method and information was collected through semi-structured interviews. The obtained information was analyzed by "thematic analysis" method and to validate the findings, the "information group review" method was used. Data analysis showed that the descriptive evaluation as a project in the field of education and curriculum has four disadvantages: "high expectations, lack of professional supervision, ineffective guides and poor investment", in the field of teacher practice has four disadvantages "competence Low, low credibility, difficulty of action and organizational pressure" and in the field of student behavior has four disadvantages "decrease in motivation, decrease in literacy, increase in expectations and useless competition |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
descriptive evaluation in Iran, pathology, elementary course, critique of curriculum planners |
|
| نویسندگان مقاله |
نفیسه بیگی | nafiseh beygi Centeral Tehran دانشگاه
حمیدرضا رضازاده بهادران | Hamid Reza Rezazadeh Bahadoran Centeral Tehran انشگاه تهران مرکز
علی اکبر خسروی بابادی | Ali Akbar Khosravi Babadi Centeral Tehran دانشگاه تهران مرکز
کامبیز پوشنه | Kambiz poushaneh Centeral Tehran دانشگاه تهران مرکز
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1798-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
تبیین و آسیب شناسی رویکرد تولید برنامه درسی منطقهای و مدرسهای |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|