Iranian Journal of Applied Linguistics، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۸۳-۱۰۸

عنوان فارسی عوامل موثر بر میزان توجه: برررسی تاثیر دشواری ساختارهای هدف و سطح مهارت زبان آموزان در زبان دوم
چکیده فارسی مقاله برای مشخص کردن چرایی توجه، لازم است عواملی که به طور بالقوه برمیزان توجه تاثیر می گذارند بصورت تجربی بررسی شوند. تحقیق حاضر به بررسی دو عامل  پرداخت که به عنوان عوامل تاثیرگذار بر میزان توجه مورد اشاره قرار گرفته اند: دشواری ساختارهای هدف و سطح مهارت زبان آموزان در زبان دوم. جمله واره های صفتی زبان انگلیسی به عنوان ساختارهای هدف انتخاب شدند و فرضیه سلسله مراتب دسترسی (AHH) به عنوان مقیاس دشواری جمله واره های صفتی در نظر گرفته شد.113 دانشجوی سال اول رشته زبان انگلیسی در این مطالعه شرکت کردند. یک آزمون جمله واره های صفتی انگلیسی به عنوان آزمون تعیین سطح تهیه شد و یک آزمون مهارت در زبان دوم برای قرار دادن شرکت کنندگان در یکی از گروه های مهارت زیاد، مهارت متوسط و مهارت کم مورد استفاده قرار گرفت. میزان توجه از طریق یادداشت برداری اندازه گیری شد. بعد ازبرگزاری آزمون جمله واره های صفتی و آزمون مهارت زبان دوم، شرکت کنندگان  تعدادی متن حاوی نمونه هایی از جمله واره های صفتی انگلیسی دریافت کردند و از آنها خواسته شد حین خواندن این متون یادداشت برداری کنند. تجزیه و تحلیل یادداشت های شرکت کنندگان نشان داد که دشواری جمله واره های صفتی بر میزان توجه شرکت کنندگان تاثیر مثبت داشت اما سطح مهارت شرکت کنندگان  در زبان دوم تاثیرمهمی بر میزان توجه آنها نداشت. نتایج تحقیق حاضر به آموزگاران و تهیه کنندگان مطالب درسی کمک خواهد کرد تا برای زبان آموزان شرایط مطلوبی فراهم آورند که منجر به توجه زبان آموزان به  ساختارهای زبانی شود ودر نتیجه یادگیری زبان دوم را برای آنها تسهیل کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرضیه سلسله مراتب دسترسی (AHH)، توجه، عامل موثر، یادداشت برداری، جمله واره های صفتی

عنوان انگلیسی Factors mediating noticing: An investigation into the impact of the complexity of target structures and learners' L2 proficiency level
چکیده انگلیسی مقاله In order to establish the why of noticing, it is imperative to empirically explore the factors that potentially mediate noticing. This study aimed to explore two factors that are believed to affect noticing:  the complexity of target structures and learners’ second language (L2) proficiency level. English relative clauses (RCs) were selected as the target structures, and Accessibility Hierarchy Hypothesis (AHH) was taken as the measure of the complexity of the RCs. A sample of 113 freshmen English language majors were selected as the participants of the study. A test of English RCs was developed as the placement test, and Key English Test (KET) was used to classify the participants into three groups of High (N=38), Mid (N=37), and Low (N=38) L2 proficiency level. Note-taking was used as the measure of noticing. After administering the RC test and the proficiency test, the participants were given a number of authentic reading texts containing instances of RCs and were required to take notes during reading activity. The non-parametric Friedman’s test demonstrated that the complexity of RCs positively affected the participants’ noticing while the non-parametric ANCOVA indicated that the participants’ L2 proficiency level had no significant effect on noticing. The findings of this study can be helpful to both teachers and material developers in providing learners with optimal conditions for noticing linguistic forms, which in turn, could facilitate L2 learning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Accessibility Hierarchy Hypothesis, Attention, Mediating factor, Note-Taking, Relative Clause

نویسندگان مقاله سمیه صادقی | Somayeh Sadeghi


پرویز مفتون | Parviz Maftoon
Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran


مسعود یزدانی مقدم | Massood Yazdani Moghaddam



نشانی اینترنتی http://ijal.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1215-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات