Iranian Journal of Applied Linguistics، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۵۶-۸۲

عنوان فارسی محیط‌های یادگیری: بررسی ابعاد روانسنجی یک ابزار اندازه‌گیری در بافت کلاس زبان
چکیده فارسی مقاله هدف این مطالعه گردآوری شواهدی دال بر اعتبار سازه پرسشنامه "چه اتفاقی در این کلاس در حال رخ دادن است" در بافت آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجه در ایران می­باشد. گرچه حوزه آموزش زبان ادعاهایی درباره نقش محیط­های یادگیری زبان (به­ویژه کلاس) در فراگیری و استفاده از زبان دوم داشته است، اما ابزاری روا و پایا به منظور بررسی درستی این ادعاها برای معلمان و پژوهشگران فراهم نیاورده است. به منظور تحقق این هدف، در مطالعه حاضر، از نمونه­ای شامل 607 فراگیر زبان انگلیسی ایرانی در هر دو بافت دانشگاه و مؤسسه درخواست شد که پرسشنامه  "چه اتفاقی در این کلاس در حال رخ دادن است" را تکمیل نمایند. سپس داده­های گردآوری شده به منظور اعتبارسنجی سازه پرسشنامه مورد تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی قرار گرفت. نتایج نشان داد که حذف یک عامل و چندین گویه از نسخه اصلی پرسشنامه ویژگی­های روان­سنجی آن را بهبود می­بخشد و بنابراین اعتبار پرسشنامه با شش عامل تایید گردید. علاوه بر این، نتایج نشان داد که ویژگی­های روان­سنجی پرسشنامه در بافت­های آموزش (دانشگاه و مؤسسه) تغییرناپذیر است. در ادامه اهمیت این یافته­ها برای پژوهش در محیط­های یادگیری زبان بحث و بررسی و پیشنهادهایی برای مطالعات اعتبارسنجی بیشتر ارائه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله محیط‌های یادگیری زبان، پرسشنامه &،quot،چه اتفاقی در این کلاس در حال رخ دادن است&،quot،، تحلیل عاملی، تغییرناپذیری اندازه گیری

عنوان انگلیسی Learning environments: investigating the psychometrics of a measurement instrument in the language classroom context
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to provide evidence on the construct validity of the ‘What is Happening in this Class’ (WIHIC) questionnaire in the context of teaching English as a foreign language (EFL) in Iran. The field of language teaching has made a number of claims about the role of language learning environments (particularly the classroom) in L2 acquisition and use, but it does not provide teachers and researchers with reliable and valid instruments to assess the accuracy of these claims. To serve the purpose of the study, a sample of 607 Iranian EFL learners from both university and institute contexts was requested to complete the WIHIC questionnaire, and the obtained data were then submitted to exploratory and confirmatory factor analysis for construct validation. The results indicated that the deletion of one dimension and several items from the original WIHIC questionnaire enhanced its psychometric properties, thus confirming the validity of the questionnaire with six factors. In addition, the psychometric properties of the validated questionnaire were found to be invariant across the teaching context (i.e., university versus institute contexts). The implications of these findings for research on language learning environments are discussed, and some suggestions are made for further validation studies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Language learning environments, ‘What is Happening in this Class?’ questionnaire, factor analysis, measurement invariance

نویسندگان مقاله سعید نورزاده | Saeed Nourzadeh


جلیل فتحی | Jalil Fathi
University of Kurdistan, Sanandaj, Iran


مجید سلطانی مقدم | Majid Soltani Moghaddam



نشانی اینترنتی http://ijal.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1231-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات