Iranian Journal of Applied Linguistics، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۲۹-۵۵

عنوان فارسی آیا برنامه های درسی مصوب تفکر انتقادی را منعکس می کند؟ اهداف آموزشی برنامه های درسی مصوب رشته ادبیات انگلیسی در پرتو طبقه بندی بازنگری شده بلوم
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر به بررسی اهداف آموزشی برنامه های درسی مصوب ادبیات انگلیسی ایران در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بر اساس طبقه بندی بازنگری شده بلوم پرداخته است. با استفاده از چک لیستی بر مبنای طبقه بندی اصلاح شده بلوم و طبقه بندی های مربوطه، اهداف آموزشی مرتبط با ابعاد دانش (دانش اوّلیّه، دانش مفهومی، دانش اجرایی، دانش فراشناختی) و ابعاد فرایندهای شناختی (به یاد آوردن، فهمیدن، به کار بردن، تحلیل کردن، ارزیابی کردن، تولید کردن) مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج تجزیه و تحلیل محتوای قیاسی حاکی از عمومیّت مهارت های تفکّر سطح پایین در برنامه درسی کارشناسی و غالب بودن مهارت های تفکّر سطح بالا در اهداف برنامه درسی کارشناسی ارشد است. نتایج همچنین نشان داد که پربسامدترین هدف از نظر حوزه دانش ، مولّفه فهمیدن در برنامه های درسی هر دو مقطع است. در بعد دانش نیز به ترتیب دانش مفهومی و دانش اجرایی در برنامه های درسی هر دو مقطع بیشترین بسامد را داشتند که مویّد این مطلب است که کسب دانش مفاهیم و فرایندها، کیفیّت مطلوب را برای طرّاحان برنامه های درسی تضمین می کند. علاوه بر این، نتایج نشان داد که مولّفه دانش فراشناختی به صورت معناداری کم بود. در بعد دووجهی هم نتایج جدول بندی متقابل، غالب بودن مولّفه فهمیدن/مفهومی در مقطع کارشناسی و غلبه مولّفه فهمیدن/اجرایی در برنامه درسی مقطع کارشناسی ارشد را نشان داد. این یافته ها اهمّیّت تجدید نظر در اهداف آموزشی به منظور جبران کمبود توجّه به تفکّر انتقادی را مورد تاکید قرار می دهد. یافته ها برای مدرسّان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی، طرّاحان برنامه های درسی و سیاست گذاران آموزشی پیامدهای آموزشی دارد تا به توسعه و تلفیق تفکّر انتقادی در آموزش عالی توجّه بیشتری معطوف شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله طبقه بندی بازنگری شده بلوم، تفکّر انتقادی، برنامه مصوّب درسی، اهداف آموزشی، ادبیّات انگلیسی، ایران.

عنوان انگلیسی Do official curricula reflect critical thinking? The educational objectives of the English literature curricula in Iran in light of Bloom's revised taxonomy
چکیده انگلیسی مقاله The present study investigated the educational objectives of the English literature curricula at the undergraduate and graduate levels at Iranian universities based on Bloom’s revised taxonomy. Using a detailed checklist based on Bloom’s revised taxonomy and the respective classifications, the educational objectives associated with knowledge (factual, conceptual, procedural, and metacognitive) and cognitive (remember, understand, apply, analyze, evaluate, and create) dimensions were analyzed. The results of the content analysis revealed the dominance of the lower-order thinking skills in the undergraduate curriculum and the prevalence of the higher-order thinking skills in the graduate curriculum. The results showed that the most frequent objective in terms of the knowledge domain was understand in both curricula. Regarding the knowledge dimension, conceptual and procedural knowledge occurred most often at both curricula, confirming that acquiring the knowledge of concepts and the processes safeguards the commended quality for the curriculum designers. Moreover, it was found that the metacognitive-related categories were almost missing from the categories. The results of the cross-tabulation revealed the superiority understand/conceptual in BA and the supremacy of understand/procedural in MA objectives. The findings entail the revisions of the educational objectives to accommodate critical thinking. The findings have pedagogical implications for EFL teachers, the curriculum developers, and policy makers. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Bloom’s Revised Taxonomy, Critical Thinking, Curriculum, Educational Objective, English Literature, Iran

نویسندگان مقاله هدی دیوسر | Hoda Divsar



نشانی اینترنتی http://ijal.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-174-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات