|
|
روانشناسی شناختی، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۹۲-۱۰۱
|
|
|
| عنوان فارسی |
تاثیر ورزش مغزی بر سرکوبی نسبت امواج تتا برآلفا و حافظه ی فعال کودکان ۸ تا ۱۲ سالهی دارای مشکل خواندن و مشکل نوشتن |
|
| چکیده فارسی مقاله |
با توجه به اهمیت توانبخشی در کودکان دارای ناتوانایی های یادگیری خاص، هدف پژوهش حاضر سنجش تاثیر برنامه ی ورزش مغزی بر سرکوبی نسبت امواج تتا برآلفا و حافظه ی فعال دانش آموزان 8 تا 12 ساله ی دارای مشکل خواندن یا مشکل نوشتن بود. این پژوهش از نوع مطالعات نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری این پژوهش شامل تمامی کودکان دختر و پسر دارای مشکل خواندن یا مشکل نوشتن بود که از طرف مدارس، به مراکز ویژه ی اختلالات یادگیری شهر کرمانشاه ارجاع شده بودند. روش نمونه گیری پژوهش از نوع نمونه گیری در دسترس بود. به این منظور، با توجه به معیارهای ورود و خروج، 20 دانش آموز 8 تا 12 ساله انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 10 نفره قرار گرفتند. گروه آزمایشی، مداخله ی ورزش مغزی را به مدت 20 جلسۀ 20 دقیقه ای در طول 10 هفته دریافت کردند. به منظور ثبت امواج مغزی شرکت کنندگان از دستگاه نوروفیدبک دو کاناله و جهت سنجش حافظه ی فعال آنها از نرم افزار حافظه ی وکسلر استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کواریانس یک راهه ی تک متغیری و چند متغیری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ی 26 استفاده شد. نتایج نشان داد که با کنترل نمره پیش آزمون، بین نمرات نسبت امواج تتا بر آلفا و همچنین حافظه ی فعال دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنادار وجود دارد(P<0/05). یافته های این پژوهش نشان داد که ورزش مغزی میتواند موجب سرکوب معنادار نسبت امواج تتا بر آلفا و همچنین بهبود حافظه ی فعال در این کودکان شود. یافته های این پژوهش موید شواهد عصب شناختی برای تاثیر مثبت مداخله ی ورزش مغزی بر تعدیل امواج مغزی و حافظه ی فعال در کودکان با مشکل خواندن یا مشکل نوشتن است. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
ورزش مغزی، سرکوب نسبت تتا بر آلفا، حافظه فعال، مشکل خواندن، مشکل نوشتن |
|
| عنوان انگلیسی |
The effect of brain Gym on suppression of theta/alpha ratio and working memory of 8 to 12 year old children with dyslexia and dysgraphia |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Due to the importance of rehabilitation in children with special learning disabilities, the aim of this study was to evaluate the effect of brain Gym on suppression of theta/alpha ratio and working memory of students aged 8 to 12 years with dyslexia or dysgraphia. This research was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of this study included all girls and boys with reading or writing disorders who were referred to special centers for learning disabilities in Kermanshah by schools.. Sampling Method of this study is convenience sampling. For this purpose, according to the inclusion and exclusion criteria, 20 students aged 8 to 12 years were selected and randomly divided into two groups of 10 people. The experimental group performed brain Gym intervention for 20 sessions of 20 minutes over 10 weeks. In order to record the brain waves of the participants, a dual-channel neurofeedback device was used and to measure their active memory, Wechsler memory software was used. To analyze the data, univariate one-way covariance analysis and multivariate one-way covariance analysis were used using SPSS software version 26. The results showed that by controlling the pre-test score, there was a significant difference between the scores of the ratio of theta waves to alpha as well as the working memory of the experimental and control groups (P <0.05). The findings of this study showed that brain exercise can significantly suppress the ratio of theta waves to alpha and also improve working memory in these children. The findings of this study confirm the neurological evidence for the positive effect of Brain Gyn intervention on the modulation of brain waves and working memory in children with dyslexia or dysgraphia. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
brain Gym, suppression of theta/alpha ratio, working memory, dyslexia, dysgraphia |
|
| نویسندگان مقاله |
محسن امیری | Mohsen Amiri Razi University دانشگاه رازی
جهانگیر کرمی | Jahangir karami Razi University دانشگاه رازی
خدامراد مومنی | Khodamorad Momeni Razi University دانشگاه رازی
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-296-2&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی شناختی |
| نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|