روانشناسی شناختی، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۳۳-۵۰

عنوان فارسی مقایسه الکتروآنسفالوگرام کمٌی (QEEG) ارتباطات عصبی (کوهرنس) در کودکان دارای اختلال اتیسم و کودکان طبیعی
چکیده فارسی مقاله
شواهد حاصل از مطالعات عصب‌­شناختی نشان می­‌دهد که علائم اصلی اختلال طیف اتیسم (ASD) نظیر نقص در برقراری ارتباط اجتماعی، گفتار، رفتارهای تکراری و غیره با نابهنجاری ارتباطات عصبی در ارتباط است. تاکنون مطالعات زیادی در خصوص چگونگی ارتباطات عصبی گروه  ASD با روش­‌های مختلف صورت گرفته است. در این میان، ابزار الکتروآنسفالوگرافی (EEG) حاوی اطلاعاتی از ساختار شبکه­‌های عصبی است که تحلیل آن می­‌تواند کمک عمده­‌ای به تشخیص عملکردهای نابهنجار مغزی و شناختی کند. از این رو، در این پژوهش سعی بر این است تا با استفاده از شاخص کوهرنس در الگوهای الکتروآنسفالوگرافی کمٌی، به مقایسه چگونگی عملکرد ارتباطات عصبی کودکان دارای اختلال اتیسم و کودکان طبیعی پرداخته شود. بدین منظور، در پژوهش حاضر که یک مطالعۀ توصیفی- تحلیلی از نوع مقایسه­‌ای می‌­باشد 15 کودک 6 تا 13 ساله ASD با داشتن معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شدند و با همسالان طبیعی خود مورد مقایسه قرار گرفتند. بررسی داده­‌های به دست آمده از ثبت EEG نشان می­‌دهد که تفاوت معناداری میان ارتباطات عصبی (میان­‌نیمکره‌­ای) بین دو گروه وجود دارد. بدین صورت که کوهرنس امواج دلتا (05/0=p) و تتا (04/0=p) در ناحیه پیش‌­پیشانی، تتا (03/0=p) و آلفا (05/0=p) در ناحیه مرکزی، تتا (005/0=p)، آلفا (001/0=p) و بتا (003/0=p) در ناحیه اکسی­پیتال و در نهایت دلتا (016/0=p)، تتا (007/0=p) و آلفا (029/0=p) در ناحیه گیجگاهی مبتلایان به اتیسم بیشتر بود. نتایج کمٌی به دست آمده از پژوهش حاضر حاکی از وجود نقص در ارتباطات عصبی کودکان دارای اتیسم است و فرضیه وجود نابهنجاری در ارتباطات عصبی آنها را تایید می­‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اتیسم، کوهرنس، الکتروآنسفالوگرافی کمٌی، رویکرد ارتباطات از هم گسسته مغزی

عنوان انگلیسی Comparing QEEG patterns of Coherence in Children with Autism Spectrum Disorder and Typically Children
چکیده انگلیسی مقاله
Recent neuroimaging studies have shown that main symptoms of Autism Spectrum Disorder (ASD) like deficits in social communication, speech as well as repetitive behaviors and etc. are associated with abnormalities in neural connectivity. Although a large body of literature has shown that under-connectivity is the main cause of autism as a cognitive and neurobiological disorder, the others related this disorder to hyper-connectivity. This issue has been studied by several methods. Among these, electroencephalogram (EEG) is an efficient, non-invasive tool that records brain electrical activity and helps us to gain information about brain connective and cognitive characters. Therefore, the purpose of this study was to analyze EEG resting state data to compare brain connectivity (coherence) patterns between ADS and typically children. This study was a descriptive analytical one. Thirty children aged between 6 to 13 years old participated in this study. A group of 15 children with Autism Spectrum Disorder (ASD) and a group of 15 typically control children were selected. In both groups the children were matched pairwise on chronological age and gender. QEEG data analyses showed a significant difference between two groups and indicating hyper connectivity in most frequency bands of ASD group. As the results have shown, QEEG patterns of individuals with ASD had increased coherence in delta (p= 0.05) and theta (p=0.04) powers in prefrontal region, theta (p=0.03) and alpha (p=0.05) powers in central region, in theta (p=0.005), alpha (p=0.001) and beta (p=0.003) powers in occipital region and delta (p=0.016), theta (p=0.007) and alpha (p=0.029) powers in temporal region. The findings indicate that there are abnormalities in brain connectivity (coherence) patterns of ASD children and lend support to disrupted cortical connectivity theory.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Autism Spectrum Disorder (ASD), coherence, quantitative electroencephalography, disrupted cortical connectivity

نویسندگان مقاله احمد اژدرلو | Ahmad Azhdarloo
Islamic Azad University of FiroozAbad Branch
دانشگاه آزاد واحد فیروزآباد

محمد اژدرلو | Mohammad Azhdarloo
Islamic Azad University of Marvdasht Branch
دانشگاه آزاد واحد فیروزآباد

مریم طبیعی | Maryam Tabiee
Shiraz University
دانشگاه شیراز


نشانی اینترنتی http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1570-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم شناختی- روانشناسی شناختی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات