تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، جلد ۲۲، شماره ۶۷، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تاثیر سینما و مکان‌های نمایش فیلم در بهبود بازار سینمای هنری و ارتقای فرهنگی فضاهای شهری (مورد مطالعه: منطقه ۶ تهران
چکیده فارسی مقاله
سینما و مکان­های نمایش فیلم محلی متعلق به مردم شهر که به منظور حضور معنی دار شهروندان در محیط و همچنین تقویت روابط فکری و اجتماعی طراحی می شود . سینما و پردیس های سینمایی در برگیرنده مجموعه­ای با ارزش از لحاظ فرهنگ، هنر قدیم وجدید، مکانی متعلق به مردم شهر که به منظور گذراندن اوقات فراغت شهروندان و همچنین تقویت روابط فکری و اجتماعی امری ضروری و اجتناب ناپذیر می­باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر سینما و مکان­های نمایش فیلم در در بهبود بازار سینمای هنری و ارتقای فرهنگی فضاهای شهری است. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی – تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش شهروندان منطقه 6 تهران شامل می‌شود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر برآورد گردید. برای جمع‌آوری داده‌ها از روش کتابخانه‌ای - میدانی بهره گرفته شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده­های پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نرم افزار لیزرل بهره گرفته شد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که سینما و مکان­های نمایش فیلم بر بازار سینمای هنری و ارتقای فرهنگی فضای شهری تاثیر مثبت و معناداری دارد به گونه­ای که مقدار متغیر سینما و مکان­های نمایش فیلم بر بازار سینمای هنری بیشتر از ارتقای فرهنگی فضای شهری بود. همچنین نتایج دیگر این پژوهش نشان دهنده آن بود که بهبود بازار سینمای هنری در رابطه بین سینما و مکان­های نمایش فیلم با ارتقای فرهنگی فضای شهری نقش میانجی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مکان نمایش فیلم، بازار سینمای هنری ، ارتقای فرهنگی، فضای شهری

عنوان انگلیسی The Impact of Cinema and Film Screening Places on Improving the Art Cinema Market and Cultural Promotion of Urban Spaces (Case Study: District 6 of Tehran)
چکیده انگلیسی مقاله
Cinemas and local movie theaters belong to the people of the city, which are designed to have a meaningful presence of citizens in the environment, as well as to strengthen intellectual and social relations. Cinemas and cinema campuses include a valuable collection in terms of culture, old and new art, a place belonging to the people of the city, which is necessary and inevitable in order to spend leisure time of citizens and also to strengthen intellectual and social relations. The purpose of this study is to investigate the impact of cinema and film screening venues on improving the art cinema market and cultural promotion of urban spaces. This research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of method. The statistical population of the study includes the citizens of District 6 of Tehran. The sample size was estimated to be 384 using the Cochranchr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))s formula. The library-field method was used to collect data. In order to analyze the research data, structural equation modeling in LISREL software environment was used. The results showed that cinema and movie theaters have a positive and significant effect on the art cinema market and cultural promotion of urban space, so that the variable amount of cinema and movie theaters on the art cinema market more than cultural promotion It was an urban space. Other results of this study also showed that the improvement of the art cinema market has a mediating role in the relationship between cinema and film screening places with the cultural promotion of urban space.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله film screening place, art cinema market, cultural promotion, urban space

نویسندگان مقاله فرزین نعمت بخش آبکنار | Farzin Nematbakhsh Abkenar
PhD Student in Business Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

منصوره علیقلی | Mansoureh Aligholi
Associate Professor, Department of Business Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

حسین صفرزاده | Hossein Safarzadeh
Assistant Professor, Department of Business Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

سیدکامران نوربخش | Seyed Kamran Nourbakhsh
Assistant Professor, Department of Business Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jgs.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4366-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده جغرافیا و برنامه ریزی شهری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات