تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی شناسایی عوامل موثر جهت رقابت پذیری رسانه های مکتوب با شبکه های اجتماعی در راستای ادامه حیات(مورد مطالعه: روزنامه خراسان)
چکیده فارسی مقاله حضور رسانه‌های جدید و شبکه‌های اجتماعی چالشی برای روزنامه چاپی ایجاد کرده‌است. به نظر می‌رسد که عادت‌های مخاطبان در حال تغییر هستند، چرا که کاربران برای اخبار و اطلاعات رایگان به اینترنت مراجعه می‌کنند. بر این اساس هدف از این پژوهش  شناسایی عوامل موثر جهت رقابت­پذیری رسانه­های مکتوب با شبکه­های اجتماعی در راستای ادامه حیات در روزنامه خراسان می­باشد. پژوهش حاضر بر حسب هدف توسعه­ای-کاربردی و از لحاظ رویکرد پژوهشی، پژوهشی کیفی می­باشد. در این پژوهش جهت ارائه روش گرانددتئوری، از روش مصاحبه، متن کاوی و کدگذاری استفاده ‏می­گردد. روند کار به گونه­ای می‌باشد که با مطالعه مستندات علمی موجود و بررسی‌های فراوان و مصاحبه‌های تحلیلی با خبرگان و کارشناسان روزنامه خراسان در شهر مشهد و با روش‌‌‌های کدگذاری، ابعاد و شاخص­های بازاریابی ارائه چارچوبی جهت رقابت­پذیری رسانه­های مکتوب با شبکه­های اجتماعی در راستای ادامه حیات تعیین می‌گردد. جهت شناسایی مفاهیم و مولفه­های رقابت­پذیری رسانه­های مکتوب از مصاحبه­های نیمه­ساختاریافته با خبرگان موضوع استفاده شد. نتایج نشان داد مقوله­ سی و یک گانه اصلی در قالب ابعاد شش گانه مدل پارادیمی به صورت شرایط علی (7 مقوله)، مقوله اصلی، یعنی رقابت­پذیری کارا جهت ادامه حیات (در 6 مقوله فرعی)، راهبرد (11 مقوله)، زمینه (5 مقوله)، شرایط مداخله­گر محیطی (3 مقوله) و پیامدها (12 مقوله) جای گرفتند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رسانه‌های مکتوب، شبکه‌های اجتماعی، ادامه حیات، رقابت پذیری، روزنامه خراسان

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله The presence of new media and social networks has created a challenge for the print newspaper. Audience habits seem to be changing as users turn to the Internet for free news and information. Accordingly, the purpose of this study is to identify the effective factors for the competitiveness of print media with social networks in order to survive in Khorasan newspaper. The present study is a qualitative research in terms of development-applied purpose and in terms of research approach. In this research, interview, text mining and coding methods are used to present the grand theory method. The process is such that by studying the existing scientific documents and numerous studies and analytical interviews with experts and experts of Khorasan newspaper in Mashhad and by coding methods, dimensions and marketing indicators, provide a framework for the competitiveness of print media with Social networks are determined in order to survive. Semi-structured interviews with subject matter experts were used to identify the concepts and components of print media competitiveness. The results showed that the thirty-one main categories in the form of six dimensions of the paradigm model in the form of causal conditions (7 categories), the main category, ie efficient competitiveness for survival (in 6 sub-categories), strategy (11 categories), Background (5 categories), environmental intervention conditions (3 categories) and consequences (12 categories) were included.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Print Media, Social Networks, Survival, Competitiveness, Khorasan Newspaper

نویسندگان مقاله محمدجواد افشارصفوی | Mohamadjavad Afsharsafavi


گلنار شجاعی باغینی | Golnar Shojaeibaghini


مهدی صانعی | Mahdi Sanei



نشانی اینترنتی http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-788-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات