|
تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۷۴-۸۹
|
|
|
عنوان فارسی |
شناسایی فرصتهای سفر مشتری در مدل ۵A در صنعت گردشگری |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: گسترش روزافزون فناوریها، مشتریان را توانمند ساخته و از طرفی باعث تسهیل ارتباط شرکتها با مشتریان شده است. بنابراین بازاریابان باید به دنبال تغییر در مسیرهای قبلی خرید مشتریان و خلق مسیرهای جدید منطبق با این تغییرات باشند. مسیر جدید خرید مشتریان در عصر ارتباطات، به صورت مدل 5A (شامل اگاهی، جذب، پرسش، اقدام و حمایت)، باز طراحی شده است و هدف این پژوهش، شناسایی فرصتهای سفر مشتری در مدل 5A در صنعت گردشگری است. روش: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و جامعۀ آن خریداران آنلاین بلیط و تور گردشگری در استان تهران در بازۀ زمانی بهمنماه 1397 تا مردادماه 1398است؛ که تعداد 12 نفر از طریق نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونۀ پژوهش تا رسیدن به اشباع نظری، انتخاب شدهاند. دادههای مورد نیاز پژوهش از طریق مصاحبۀ نیمهساختار یافته جمعآوری و با استفاده از تحلیل مضمون تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: از تحلیل متن مصاحبهها، 35 شاخص و 17 مفهوم در قالب 5 مقولۀ اصلی شناسایی شدند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مقولۀ آگاهی شامل مفاهیم تبلیغات شفاهی (توصیهای)، تبلیغات رسانهای (رسانههای اجتماعی، محیطی، رسانههای جمعی) و بهبود سئو میشود. مقولۀ جذب، مفاهیم جایگاهیابی برنامهریزی شده و موردانتظار، استفاده از جاذبههای منطقی و ارتباطات بازاریابی (تبلیغات ترغیب کننده) را در بر میگیرد. در مقولۀ پرسش، مفاهیم تقویت مرکز ارتباط با مشتریان، بازاریابی گروههای اجتماعی، بازاریابی محتوایی و بازاریابی رسانههای اجتماعی میگنجد. مقولۀ اقدام شامل مفاهیم تسهیل خرید برندها از طریق برنامههای کاربردی (اپلیکیشنهای) تلفنهای همراه، سهولت در پرداخت الکترونیکی از طریق درگاه پرداخت، ارائه آپشنهایی متفاوت از دیگر برندها و یکپارچگی کانالهای افلاین و آنلاین از طریق تلفن همراه هوشمند را در بر میگیرد. و در نهایت، مقولۀ حمایت، مفاهیم برنامههای مراقبت از مشتریان، برنامههای وفاداری شامل ارائه پاداش و امتیازات و مدیریت ارتباط با مشتری اجتماعی (ایجاد و برانگیختن گفتگو میان مشتریان به منظور حل مسائل آنان) را در بر میگیرد. نتیجهگیری: در پژوهش حاضر فرصتهای شناسایی شده در هر مرحله از مدل 5A در صنعت گردشگری مشخص شدند که بر اساس آنها میتوان ادعا کرد که شرکتها با بهکارگیری این فرصتها، راهکارهایی را ایجاد میکنند که مشتریان از برندها آگاه میشوند، جذب برندها میشوند، به پرسشهای آنها پاسخ داده میشود، محصولات و خدمات برندها را خریداری میکنند و در آخر هم از برندها حمایت میکنند و به تبلیغ کنندگان برندها تبدیل میشوند. مهمترین فرصتها یا نقاط تماس سفرمشتری در مسیر 5A در صنعت گردشگری از نظر افراد مصاحبهشونده شامل: پیشنهاد دوستان و اشنایان، طراحی زیبای سایت، کسب اطلاعات از وب سایت شرکت، پرداخت از طریق درگاه الکترونیکی، ارسال پیامک، هستند. در ادامه به پژوهشگران پیشنهاد میشود به منظور تکمیل مدل پیشنهادی پژوهش حاضر، تحقیقاتی نیز در صنایع دیگر یا در همین صنعت گردشگری، با جامعۀ آماری گردشگران خارجی و یا در بافت سایر شهرها، با روشهای کمی یا کیفی نیز انجام دهند.
|
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مدل5A، نقشۀ سفر مشتری، نقاط تماس مشتری، گردشگری، رویکرد کیفی، تحلیل مضمون. |
|
عنوان انگلیسی |
Identifying Customer Journey Opportunities in 5A Model in Tourism Industry |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Purpose: Growing development of technologies helped stronger customers with better relationship with companies. Consequently, marketers should pursue new ways of attracting customers and pathway. Modern customer buying path in the age of communication has been redesigned as 5A model (Aware, Appeal, Ask, Act, Advocate). The purpose is to identify customer opportunities of 5A model in tourism industry. Methodology: The method is applied exploratory research. Population includes online tickets buyers of tours in Tehran province between February 2016 to August 2017. Sample consist of 12 targeted individuals selected to achieve theoretical saturation. Research data were collected through semi-structured interviews and analyzed using contextual analysis. Results: Interview analysis identified, 35 indicators and 17 concepts in the form of 5 main categories: 1) Awareness, includes the concepts of word of mouth - recommendations, advertising - social media, environmental, mass media and SEO improvement; 2) Attraction includes the concepts of planned and expected positioning, the use of logical attractions, and marketing communications - persuasive advertising; 3) Question, includes the concepts of strengthening the customer relationship center, social group marketing, content marketing and social media marketing. Action categories, concepts of facilitating the purchase of brands through mobile applications (applications), ease of electronic payment through the payment gateway, offering different options from other brands and the integration of offline and online channels through Includes smartphone. The category of support includes the concepts of customer care programs, loyalty programs, including the provision of rewards and privileges, and the management of social customer relations (creating and stimulating dialogue between customers to solve their problems). Conclusion: Opportunities in each of the stages of the 5A model in the tourism industry were identified. It is safe to say that companies using these opportunities could generate solutions where customers become aware of brands, be attracted to them, their questions are answered, buy brandschr('39') and services, and finally support brands and become their advertisers. Foremost opportunities of 5A model offers include: Friends suggestions, attractive site design, inclusive company website, e- payment portal, a message system. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
5A model, Customer Journey Mapping, Customer Touchpoints, Tourism, Qualitative Approach, Thematic Analysis. |
|
نویسندگان مقاله |
محمد غفاری | Mohammad ghaffari college of farabi, University of Tehran پردیس فارابی، دانشگاه تهران
احسان سلطانی فر | Ehsan soltanifar Tehran University دانشگاه تهران
فربد رنجبر مطلق | Farbod ranjbar motlagh college of farabi, University of Tehran پردیس فارابی، دانشگاه تهران
مینا خوشرو | Mina khoshroo Hazrat-e Masoumeh university دانشگاه حضرت معصومه (س)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-813-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|