تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۱۵-۲۹

عنوان فارسی تأثیر جوسازمانی و تسهیم دانش بر رفتار نوآورانه کارکنان در شرکت‌های دانش بنیان
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف نهایی رفتار نوآورانه، بهبود عملکرد فرد، گروه و در نهایت کل سازمان است. عوامل بسیاری در تحقق رفتارنوآورانه کارکنان یک سازمان تأثیرگذار هستند که در این تحقیق به تأثیر دو عامل جو سازمانی وتسهیم دانش پرداخته شده است.
روش: تحقیق حاضر بر اساس هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات، پیمایشی- توصیفی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان رسمی شرکت­های دانش بنیان استان فارس می‌باشند که در زمان انجام تحقیق(1399) 373 نفر بوده­اند. با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و به کمک فرمول کوکران 189 نفر به عنوان نمونه تعیین گردید. به منظور گردآوری داده­ها از پرسشنامه های استاندارد جو سازمانی بوک و همکارن (2005)، پرسشنامه تسهیم دانش هاف و ریدر (2004) و پرسشنامه رفتار نوآورانه جانسن و ولبا (2004) استفاده شده است. برای تحلیل داده از آزمون­‌های تحلیل عامل تاییدی و مدل‌یابی معادلات ساختاری به کمک نرم­افزار لیزرر و اس­پی­اس­اس استفاده شده است.
یافته‌ها: نتایج نشان می­دهد که جوسازمانی بر رفتار نوآورانه و تسهیم دانش تأثیر مستقیم و مثبت دارد. از طرفی تسهیم دانش نیز به صورت مستقیم و مثبت بر رفتار نوآورانه تأثیر دارد. تأثیر مستقیم جوسازمانی بر رفتار نوآورانه 52/0 است که این تأثیر گذاری به واسطه نقش تسهیم دانش تقویت و به میزان 83/0 افزایش پیدا می‌کند و این بدان معنی است که تسهیم دانش به میزان 31/0 تأثیرگذاری جوسازمانی بر رفتار نوآورانه را افزایش داده  است.
بحث و نتیجه‌­گیری: با شناخت مناسب از نوع رابطه و نحوه تأثیرگذاری جوسازمانی و تسهیم دانش بر عملکرد نوآورانه کارکنان در شرکت های دانش بنیان، مدیران این امکان را می‌یابند تا اقدامات مناسبتری جهت توسعه نوآوری در شرکت، در راستای بهره‌وری بیشتر سازمان، برنامهریزی و مدیریت داشته باشند.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله جوسازمانی، تسهیم‌دانش، رفتار نوآورانه، شرکت‌های دانش بنیان

عنوان انگلیسی The effect of organizational climate and knowledge sharing on the innovative behavior of employees in knowledge-based companies
چکیده انگلیسی مقاله Purpose. The ultimate goal of innovative behavior is to improve performance of the individual, group, and ultimately organization all together. Many factors are influential in the realization of innovative behavior of employees of an organization. In this study, the influence of two factors of organizational climate and knowledge sharing has been reflected.
Method. The study uses an applied descriptive survey method. Population includes all official 373 employees of knowledge-based companies in Fars province (1399). Sample was189 individuals selected by simple random sampling method using Cochranchr('39')s formula. Data collection was conducted by: Standard Questionnaires of Organizational Climate ( Book et al., 2005), Knowledge Sharing Questionnaire (Hoff and Reader, 2004), and Innovative Behavior Questionnaire (Johnson and Welba,  2004). Confirmatory factor analysis and structural equation modeling tests were used for data analysis.
Findings. The results show that organizational climate has a direct and positive effect on innovative behavior and knowledge sharing. Conversely, knowledge sharing also has a direct and positive effect on innovative behavior. The direct effect of organizational climate on innovative behavior is 0.52, which is strengthened by the role of knowledge sharing and increases by 0.83, which means that knowledge sharing by 0.31 has increased the organizational climate effect on innovative behavior.
Discussion and conclusion. Appropriately understanding - the type of relationship and how to influence organizational climate and knowledge sharing on the innovative performance of employees in knowledge-based companies - managers will be able to take more appropriate measures to instigate innovation in the company to increase organizational productivity, planning and management.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Organizational Climate, Knowledge Sharing, Innovative Behavior, Knowledge-based Companies.

نویسندگان مقاله علی بیرانوند | Ali Biranvand
Department of Knowledge and Information Science, Payame Noor University, Iran
گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی. دانشگاه پیام نور. ایران

سازناز زارعی | Sanaz Zareei
Department of Knowledge and Information Science. Payame Noor University, Iran
گروه علم اطلاعات و دانششناسی. دانشگاه پیام نور. ایران.

مریم گلشنی | Maryam Golshani
Department of Knowledge and Information Science. Payame Noor University, Iran
گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی. دانشگاه پیام نور. ایران


نشانی اینترنتی http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-72-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات