تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارائه الگوی بومی بازاریابی با تاکید بر نگرش مصرف کنندگان به منظور خرید محصولات ایرانی با رویکرد رفتار اطلاعاتی مشتریان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: با توجه به اهمیت رفتار مشتریان، هدف این مطالعه ارائه الگوی بومی بازاریابی با تأکید بر نگرش مصرف‌کنندگان به‌منظور خرید محصولات ایرانی با رویکرد رفتار اطلاعاتی مشتریان بود.
 روش پژوهش: روش انجام این پژوهش نظریه داده بنیاد بوده و از طریق مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته به جمع‌آوری داده‌ها پرداخته شد. همچنین جامعه آماری این پژوهش مدیران و سرپرستان شرکت پارس خزر بودند. نمونه آماری شامل 14 نفر از مدیران ارشد و سرپرستان شرکت پارس خزر بوده و نمونه‌گیری در دو بعد نمونه‌گیری نظری و نمونه‌گیری گلوله برفی صورت گرفته است. مبنای اتمام مصاحبه‌ها، اشباع نظری بوده است.
یافته‌ها: نتایج پژوهش حاضر، نشان‌دهنده‌ی استخراج 38 کد یا مفهوم اولیه از مصاحبه‌ها، 38 مقوله هسته‌ای و 20 تم اصلی است که در قالب مدل پارادایمی شامل نگرش مصرف‌کننده نسبت به نوآوری خدمات، مؤلفه فرهنگ و مؤلفه اجتماعی به‌عنوان مقوله محوری و شرایط علّی (دانش، مهارت و بازاریابی)، عوامل زمینه‌ای (مزیت‌های کارکردهای نگرش برند، مسئولیت اجتماعی و نگرش به محصولات ایرانی)، شرایط مداخله­گر (منابع قدرت، توانمندسازی مبتنی بر یادگیری، الگوی ارتباطی، ارتباط با مشتریان و ملی‌گرایی مصرفی)، راهبردها (ارتباطات شرکتی، برنامه‌ریزی جامع استراتژی نگرش برند، خلاقیت و نوآوری و روابط عمومی و تبلیغات) و پیامدها (شدت رقابت، منابع، تصور در رابطه با نگرش برند، قابلیت اعتبار و ارزیابی نگرش مصرف‌کنندگان از گسترش نام برند) قرار گرفت.
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش به‌عنوان گام اولیه در بررسی نگرش مصرف‌کنندگان به‌منظور خرید محصولات ایرانی قابل‌استفاده بوده و برای متخصصان رفتار مصرف‌کننده و همچنین متخصصان مطرح دانشگاهی دارای زمینه علمی مرتبط با مدیریت بازاریابی نیز کاربردی است. بر اساس نتایج، توجه به دانش و مهارت مسئولین شرکت‌ها درزمینه بازاریابی، شرایط مطلوب را جهت بهبود نگرش مصرف‌کنندگان به کالای ایرانی فراهم می‌آورد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نگرش مصرف‌کننده، محصولات ایرانی، رفتار مصرف‌کننده، بازاریابی، تئوری داده بنیاد.

عنوان انگلیسی Presenting a local marketing model with emphasis on consumers' attitudes in order to buy Iranian products with a customer information behavior approach
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Considering the importance of customer behavior, the purpose of this study was to present a local marketing model with emphasis on consumerschr('39') attitudes to purchase Iranian products with a customer information behavior approach.
 Research Method: The method of this research was data theory and data collection was done through semi-structured interviews. Also, the statistical population of this study was the managers and supervisors of Pars Khazar Company. The statistical sample consisted of 14 senior managers and supervisors of Pars Khazar Company and sampling was done in two dimensions of theoretical sampling and snowball sampling. The basis for concluding the interviews was theoretical saturation.
Results: The results of the present study indicated the extraction of 38 codes or basic concepts from interviews, 38 core categories and 20 main themes in the form of a paradigm model including consumer attitudes toward service innovation, cultural component and social component as the central category and causal conditions (knowledge, Skills and Marketing), Underlying Factors (Advantages of Brand Attitudes, Social Responsibility and Attitudes Toward Iranian Products), Intervention Conditions (Power Sources, Learning-Based Empowerment, Communication Pattern, Customer Relationship and Consumer Nationalism), Strategies Communication Corporate, comprehensive planning of brand attitude strategy (creativity and innovation and public relations and advertising) and consequences (intensity of competition, resources, perception of brand attitude, credibility and evaluation of consumer attitudes of brand name expansion).
Conclusion: The results of this study can be used as a first step in examining consumerschr('39') attitudes to purchase Iranian products and are also applicable to consumer behavior professionals as well as prominent academic professionals with a scientific background related to marketing management. Based on the results, paying attention to the knowledge and skills of company officials in the field of marketing, provides favorable conditions to improve consumer attitudes towards Iranian goods.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Consumer Attitude, Iranian Products, Consumer Behavior, Granded Theory.

نویسندگان مقاله ابراهیم بیرقی پناه | Ebrahim Beiraghipanah
Department of Business Management, Kish International Branch, Islamic Azad University, Kish Island, Iran
گروه مدیریت بازرگانی، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران

احمد عسکری | Ahmad Askari
Department of Business Management, Lamerd Branch, Islamic Azad University, Lamerd, Iran.
گروه مدیریت بازرگانی، واحدلامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران

عبداله نعامی | Abdolah Naami
Department of Business Management, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

علیرضا روستا | Alireza Rousta
Department of Business Management,Shar-e- Ghods Branch, Islamic Azad University, Theran, Iran
گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس ، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر قدس، ایران


نشانی اینترنتی http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-789-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات