|
تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۷۸-۸۷
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی میزان تأثیرپذیری تصمیمگیری اخلاقی معلمان از اخلاقحرفهای مدیران بر اساس نقش میانجی سواداطلاعاتی: مطالعهموردی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: هدف از انجام این پژوهش تحلیل تاثیر اخلاق حرفهای مدیران بر تصمیمگیری اخلاقی معلمان با بررسی نقش میانجی سواد اطلاعاتی در بین معلمان ناحیه دو شهرستان ارومیه بود. روش: جامعه آماری این پژوهش شامل 982 نفر از معلمان ناحیه دو بود که از بین آنها 262 نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی ساده و با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. پژوهش حاضر توصیفی، پیمایشی از نوع همبستگی است که جهت جمع آوری دادهها از پرسشنامه اخلاق حرفهای قاسم زاده و همکاران (1392)، پرسشنامه تصمیمگیری اخلاقی کتل (2003) پرسشنامه و پرسشنامه سواد اطلاعاتی DAS داورپناه (1387) استفاده شد. روایی (محتوی، همگرا و واگرا) و پایایی (بارعاملی، ضریب پایایی مرکب و ضریب آلفای کرونباخ) پرسشنامهها حاکی از آن بودند که ابزارهای اندازه گیری از روایی و پایایی خوبی برخوردار هستند. یافته ها: نتایج حاصل از آزمون فرضیهها توسط نرم افزار SMART-PLS و با استفاده از آزمون t و ضرایب مسیر (β) نشان داد که اخلاق حرفهای بر سواد اطلاعاتی در بین معلمان ناحیه دو ارومیه تاثیر قوی، مستقیم و معنی دار؛ و همچنین اخلاق حرفهای و سواد اطلاعاتی بر تصمیمگیری اخلاقی معلمان ناحیه دو ارومیه تاثیر قوی، مستقیم و معنی دار دارد. از طرفی سواد اطلاعاتی میتواند نفش میانجی گری را در رابطه بین اخلاق حرفهای و تصمیمگیری اخلاقی معلمان ایفا کند و از طرف دیگر اخلاق حرفهای میتواند به عنوان متغیر تعدیل کننده اثر مثبتی که سواد اطلاعاتی بر تصمیمگیری اخلاقی معلمان دارد را ارتقاء دهد. نتیجه گیری: مدیران از طریق آموزشهای ضمن خدمت بر سواد اطلاعاتی معلمان افزوده و با ایجاد ارتباط صادقانه بین خود و معلمان اخلاقیات را به آنها منتقل نمایند و در تصمیمگیری آنان را مشارکت دهند تا مسئولیت پذیری و صداقت در امور به آنان ثابت گردد و در نتیجه امورات مدرسه با موفقیت پیش رود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تصمیمگیری اخلاقی، اخلاق حرفهای، سواد اطلاعاتی، مدیریت و رهبری، معلمان |
|
عنوان انگلیسی |
Investigating the Effectiveness of Teacher's Ethical Decision Making on Professional Ethics of Managers Based on the Mediating Role of Infor-mation Literacy: A Case Study |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: The purpose was to analyze the effect of administrators professional ethics on teacherschr('39') ethical decision making by examining the mediating role of information literacy among teachers in the second district of Urmia. Method: Study is a descriptive, correlational survey. Population comprised of 982 teachers in District 2, of which 262 were selected by simple random sampling method using Morgan table. Instruments were: Ghasemzadeh et al.chr('39')s Professional Ethics Questionnaire (2013), Katl Ethical Decision Making Questionnaire (2003), and Davarpanapah DAS Information Literacy Questionnaire (2008). Validity (content, convergent and divergent) and reliability (factor loading, composite reliability coefficient and Cronbachchr('39')s alpha coefficient) of the questionnaires indicated that the measuring instruments have a good validity and reliability. Results: Results of hypotheses testing by SMART-PLS software, using t-test and path coefficients (β) showed that professional ethics has a strong, direct significant effect on information literacy of teachers in District Two of Urmia. Also, professional ethics and information literacy have a strong, direct significant effect on the moral decision-making of teachers in the second district of Urmia. Then again, information literacy can play a mediating role in the relation of professional ethics and teachers chr('39')ethical decision-making. Professional ethics may be used as a moderating variable to enhance the positive effect, information literacy has on teacherschr('39') ethical decision-making. Conclusion: Managers through in-service training increase teacherschr('39') information literacy, subsequently creating an honest relationship with teachers to transfer ethics to them and participate in decision-making to prove responsibility and honesty in matters to them and in the result of school affairs is going well. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Ethical Decision Making, Professional Ethics, Information Literacy, Management and Leadership, Teachers. |
|
نویسندگان مقاله |
رامین غریب زاده | Ramin Gharibzadeh دانشگاه محقق اردبیلی
مهدی معینی کیا | Mahdi Moeinikia دانشگاه محقق اردبیلی
خلیل مکلف سربند | Khalil Mokallaf Sarband دانشگاه محقق اردبیلی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-664-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|