|
تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۲۶-۴۱
|
|
|
عنوان فارسی |
سواد اطلاعاتی رشتهمبنای (تخصّصی) دانشجویان دانشگاههای ایران در سال تحصیلی ۱۳۹۶-۱۳۹۷ |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: سواد اطلاعاتی رشتهمبنا اساس آموزش سواد اطلاعاتی به فراگیران برای کسب مهارت در اطلاعیابی در رشته تحصیلی خود است. هدف این پژوهش پیمایشی-کاربردی تشخیص میزان و سطح سواد اطلاعاتی رشتهمبنای دانشجویان در سال تحصیلی 96-97 بود. روش: برای گردآوری دادهها پرسشنامۀ محققساختۀ روا و پایایی در باب سواد اطلاعاتی رشتهمبنا در اختیار نمونهای متشکل از 1875 دانشجو در انواع گروهها و رشتههای آموزشی و مقاطع تحصیلی و انواع دانشگاههای کشور قرار گرفت. یافتهها: طبق یافتهها، بیشتر دانشجویان (39/6درصد) سطح سواد اطلاعاتی رشتهمبنای نسبتاً پایینی دارند و میانگین نمرات آنان در حد متوسط (8/34) است. تفاوت نمرات دانشجویان از نظر گروه تحصیلی به نفع علوم پایه (با نمره 9/53)، از نظر مقطع تحصیلی به نفع دانشجویان تحصیلات تکمیلی (با نمره 11/26) و از نظر نوع دانشگاه محل تحصیل به ضرر دانشگاههای غیرانتفاعی (با نمره 7/17) معنادار بود. نتیجهگیری: تدوین برنامههای درسی تلفیق شده با مهارتهای سواد اطلاعاتی رشتهمبنا و جهتگیری به سمت دانشگاه باسواد اطلاعاتی عامل توفیق در نظام آموزش عالی کشور در تربیت دانشجویان باسواد اطلاعاتی تخصصی است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سواد اطلاعاتی رشتهمبنا، سواد اطلاعاتی تخصصی، دانشجویان، ایران |
|
عنوان انگلیسی |
Disciplinary-based (Professional) Information Literacy of Iranian Students in the Academic Year of 2017-2018 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Information literacy is a foundation for all information-related professional skills for preparing them for better performing their careers. This applied survey aimed at determining the rate and level of DIL skills among Iranian students in the academic year 2017-2018. Method: A 20 item researcher-made valid and reliable questionnaire on DIL was prepared by conducting a comprehensive literature review. Questionnaires were completed by 1875 male/female students as a purposeful sample, majoring in different disciplines, academic levels at different Iranian Universities in the academic year of 2017-2018. Data was analyzed by descriptive and inferential statistics. Findings: Findings showed that several students (39.6%) had a relatively low DIL level and the mean rate of their DIL skills was a moderate (8.34 %). Differences were significant in regard to discipline, academic levels and Universities. Further, there was no significant difference between male and female students in their DIL levels. However, there was a significant difference in DIL scores among students majoring basic sciences. Considering the educational levels, Doctorate candidates had significantly higher DIL scores than undergraduate and graduate students. Students in private Universities had significantly lower DIL scores than students in State Universities. Conclusion: Disciplinary-based information literacy has not been very efficacious in Iranian Universities. Designing an IL-synthesized curriculum and turning toward the information literate University in training professionally information-literate students is the drive for achieving a successful higher education system in Iran. Originality/Value: This study has equally theoretical and practical implications. Practically, depicts the general state of Iranian studentschr('39') DIL levels, it can apprise Iranchr('39')s higher educational system of the inevitability of drill skills as such in academic curriculum in all educational levels and scientific disciplines. As DIL is initially introduced in this study, it can be inspiring the theoretical approach of information literacy and its literature by adding a newly-emerged notion of "disciplinary-based information literacy." |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Disciplinary-based Information Literacy, Professional Information Literacy, University Students, Iran. |
|
نویسندگان مقاله |
حیدر مختاری | Heidar Mokhtari -
حمید قاضی زاده | Hamid Ghazizade -
سعید غفاری | Said Ghaffari -
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-775-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|