|
تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۱۳-۲۵
|
|
|
عنوان فارسی |
رفتار اطلاعیابی زندگی روزمره کُردهای کرمانشاه در شبکههای مجازی: رویکرد اکتشافی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: گسترش روزافزون کاربران شبکه های اجتماعی برای ارتباطات بین اقشار مختلف مردم آنها را به بخشی از زندگی اجتماعی مردم بدل کرده است. بر این اساس، هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر استفاده از شبکههای اجتماعی و رفتار اطلاعیابی زندگی روزمره کُردها در شبکه های مجازی و تأثیر هویت قومی بر رفتار اطلاعیابی زندگی روزمره آنها است. روش شناسی: این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و از نظر تحلیل داده ها کمی با رویکردی اکتشافی است. ابزار پژوهش پرسشنامه است. روایی پرسشنامه با روش دلفی اخذ شد و پایایی آن بر اساس مدل آزمون وزنها، در کلیه وزنهای مدل بیرونی ترکیبی با 99 درصد اطمینان معنادار بود. جامعه آماری پژوهش شامل 70696 نفر از اقشار مختلف کُردهای کرمانشاه بودند. حجم نمونه براساس فرمول کوکران تعداد 480 نفر از کاربران عضو حداقل یکی از شبکه های اجتماعی پیوسته عمومی و تخصصی بود. روش نمونه گیری از نوع تصادفی طبقه ای نظام مند برحسب در صد مشاغل بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون بارتلت، تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی توسط نرمافزار SPSS استفاده شد. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که همه عوامل شناسایی شده : اوقات فراغت با ضریب استاندارد 82/.، اطلاعات فرهنگی با ضریب 0/68 اطلاعات علمی با ضریب 0/56، اطلاعات اقتصادی با ضریب 0/75، اطلاعات اجتماعی با ضریب 74/ 0 و الگوی مصرف با ضریب 0/52 توان پیشبینی متغیر رفتار اطلاعاعیابی کُردها را در فضای مجازی دارند. همچنین زبان با ضریب 0/30، آداب و رسوم با ضریب استاندارد0/76 توان پیشبینی متغیر هویت قومی را دارند. به علاوه شبکه های مجازی و هویت قومی با ضریب 0/54 قادرند تغییرات رفتاراطلاع یابی زندگی روزمره کُردها را پیشبینی کنند. نتیجه گیری: 6 مؤلفه: اوقات فراغت، اطلاعات فرهنگی، اطلاعات علمی، اطلاعات اقتصادی، اطلاعات اجتماعی، الگوی مصرف به عنوان عوامل تأثیرگذار بر رفتار اطلاعیابی در زندگی روزمره کشف و شناسایی شد همچنین زبان و آداب و رسوم به عنوان عوامل هویت قومی تأثیرگذار بر رفتار اطلاع یابی کُردهای کرمانشاه مورد تأیید قرار گرفتند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رفتار اطلاع یابی، زندگی روزمره، شبکههای مجازی، کُرد کرمانشاه، کُرد |
|
عنوان انگلیسی |
Information-seeking behavior of the everyday life of Kermanshah Kurds in social networks: an exploratory approach |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Aim: Growing number social network users for communicating between groups has made them a major segment of peoplechr('39')s social life. So, the purpose of this study is to identify the factors affecting the use of social networks and information-seeking behavior in daily life of the Kurds in virtual networks and effect of ethnic identity on the behavior of information-seeking in their daily life. Methodology: Research is an applied and quantitatively exploratory in terms of data analysis. Questionnaire was used which its validity was obtained by Delphi method and its reliability based on the weights test model, was significant in all weights of the combined external model with 99% confidence. Population consisted of 70,696 people from different social classes of the Kurds of Kermanshah. The sample size based on Cochranchr('39')s formula was 480 users who were members of one of the online public and specialized social networks. Systematic stratified random sampling was used in terms of percentage of jobs. Bartlett test, exploratory and confirmatory factor analysis was used to analyze the data. Findings: Findings show that all identified factors have the ability to predict the behavior of Kurds’ in information seeking in cyberspace: Leisure with standard coefficient of 0.82, cultural information with coefficient of 0.68, scientific information with coefficient of 0.56, economic information with coefficient of 0.75, social information with The coefficient of 0.74 and the consumption pattern with a coefficient of 0.52. Also, language with a coefficient of 0.30 and customs with a standard coefficient of 0.76 can predict the ethnic identity. In addition, virtual networks and ethnic identities with a coefficient of 0.54 are able to predict changes in the informational behavior of Kurds’ everyday life. Conclusion: Leisure, cultural information, scientific information, economic information, social information, and consumption pattern were discovered and identified as factors influencing information seeking behavior in daily life, as well as language and customs were confirmed as factors of ethnic identity affecting the information-seeking behavior of the Kurds of Kermanshah. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Information-seeking Behavior, Everyday Life, Social Networks, Kurds of Kermanshah, Kurdish |
|
نویسندگان مقاله |
بهناز جلالی | Behnaz Jalalie , Babol Branch, Islamic Azad University دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل
میترا قیاسی | Mitra Ghiasi , Babol Branch, Islamic Azad University دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل
صفیه طهماسبی لیمونی | Safieh Tahmasebi Lmoni , Babol Branch, Islamic Azad University دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-765-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|