روانشناسی شناختی، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۶۶-۸۰

عنوان فارسی مقایسه کارکردهای اجرایی و راهبرد های یادگیری در دانش آموزان طیف اوتیسم با عملکرد تحصیلی بالا و پایین
چکیده فارسی مقاله
اختلال طیف اوتیسم با سه ویژگی اصلی نارسایی در مهارت های تعامل اجتماعی، اختلال در ارتباط کلامی و غیر کلامی، همراه با الگوی های محدود و تکراری علایق مشخص شده است. از این رو هدف از پژوهش حاضر مقایسه ی دانش آموزان طیف اوتیسم با پیشرفت تحصیلی بالا و ضعیف از نظر راهبردهای یادگیری و کارکردهای اجرایی می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان طیف اوتیسم 14 تا 12 سال شهرستان یزد است. با روش نمونه گیری در دسترس 30 دانش آموز طیف اوتیسم با عملکرد تحصیلی بالا (گروه اول) که با 30 دانش آموز طیف اوتیسم با عملکرد تحصیلی پایین (گروه دوم) از لحاظ  هوش و مشکلات روانشناختی همگن شده بودند، انتخاب شدند. پرسشنامه های صفات طیف اوتیسم، کارکردهای اجرایی و راهبردهای یادگیری بین هر دو گروه توزیع گردید. سپس داده ها با روش آماری تی تست مستقل بررسی شدند. نتایج نشان داد که دانش آموزان طیف اوتیسم با عملکرد تحصیلی بالا از نظر تمامی متغیرهای راهبردهای یادگیری و همچنین از نظر بازداری، تنظیم هیجانی، برنامه ریزی، سازمان دهی و انتقال توجه تفاوت معناداری با گروه دانش آموزان طیف اوتیسم با پیشرفت تحصیلی پایین دارند. بنابراین نتیجه گیری می شود که دانش اموزان دارای طیف اوتیسم موفق در تحصیل بیشتر از راهبردهای یادگیری استفاده می کنند و وضعیت بهتری در زمینه کارکردهای اجرایی دارند.  

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله طیف اوتیسم، راهبردهای یادگیری، کارکردهای اجرایی

عنوان انگلیسی The comparing reading strategies and executive functions between successful and non successful students with autism spectrum disorder in education
چکیده انگلیسی مقاله Autism spectrum disorder is characterized by deficits in social communication and social intraction, and restricted and repetitive behvaiors, interest and activites. The purpose of this research is the comparing reading strategies and executive functions between successful and non successful students with autism spectrum disorder in education. The research population includes all students with spectrum disorder aged 12 to 14 years that with available sampling method, 30 successful students in education with ASD and 30 unsuccessful students with ASD are chosen. The Autism Spectrum Traits, executive functions and learning strategies Questioner are given to them. Data was analyzed with T test. Results showed that, successful students with ASD had a significant difference with second group in all variables of learning strategies and also in inhibition, emotional management, planning, organizing and attention shifting. We can conclude that, Students with autism spectrum successful in education use more learning strategies and have better executive functions than students with autism spectrum unsuccessful in education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله executive functions, autism spectrum disorder, learning strategies

نویسندگان مقاله فرنگیس دمهری | Farangis Demehri
science and arts university

طاهره خطیبی | Tahere Khatibi
science and arts university

مهدیه عزیزی | Mahdiye Azizi
science and arts university


نشانی اینترنتی http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1268-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات