روانشناسی شناختی، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۳۹-۶۵

عنوان فارسی تحول تفکر آرزومندانه در کودکان و نوجوانان ۷ تا ۱۴ ساله ایرانی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش های متعددی به بررسی تفکر آرزومندانه یا سوگیری تمایل در کودکان و بزرگسالان پرداخته اند اما پژوهشی در مورد تحول تفکر آرزومندانه در سنین کودکی و نوجوانی انجام نشده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تحول تفکر آرزومندانه در کودکان و نوجوانان سنین 7 تا 14 سال ایرانی است. پژوهش حاضر از نوع مطالعات تحولی با روش مقطعی بود. جامعه آماری، کلیه دانش آموزان سنین 7 تا 14 سال مدارس عادی دولتی شهر آمل در سال تحصیلی 99-98 بود. حجم نمونه شامل 240 نفر در 4 گروه سنی(هر گروه شامل 30 دختر و 30 پسر) که با روش نمونه گیری در دسترس، انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده، آزمون کارت علامت دار بود که به صورت نرم افزار تحت وب، طراحی شده بود. داده ها با روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر، تحلیل شدند. نتایج این پژوهش نشان دادند که تفکر آرزومندانه در کودکان و نوجوانان ایرانی نه تنها با افزایش سن کاهش نمی یابد بلکه افراد 14-11 سال در پیش بینی رویدادهای ناخوشایند، سوگیری شدیدتری نسبت به کودکان 10-7 نشان می‌دهند. با توجه به تأثیری که تفکر آرزومندانه در فرایند تصمیم‌گیری بویژه در پیش‌بینی رویدادهای منفی و به دنبال آن در بروز رفتارهای پرخطردارد پژوهش بیشتر برای یافتن راهکارهایی برای آگاهی‌بخشی و متعادل‌سازی تفکر آرزومندانه، ضروری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تفکر آرزومندانه، سوگیری تمایل، تحول، آزمون کارت علامت‌دار، رفتار‌های پرخطر

عنوان انگلیسی Development of wishful thinking in 7 to 14 year-old Iranian children and adolescences
چکیده انگلیسی مقاله Several studies have investigated wishful thinking or desirability bias in children and adults, while no research has been conducted on the evolution of wishful thinking in childhood and adolescence. The present research aims to investigate the evolution of wishful thinking in Iranian children and adolescents aged 7-14. This study is an evolutional one with a cross- sectional method. The statistical society of the research consists of all the students aged 7- 14 in public schools in the scholastic year of 2019-2020. The sample consists of 240 individuals in 4 age groups (each group is made up of 30 girls and 30 boys) who were selected by convenience sampling method. The instrument used is a marked- card test which was designed as a web-based software. The data were analyzed by a variance analysis (ANOVA) via repeated measuring. The results of this study showed that wishful thinking in Iranian children and adolescents not only does not decrease with age, but also people aged 11-14 years show more severe bias than children 7-10 years old in predicting unpleasant events, Considering the effect of wishful thinking in the decision-making process, especially in predicting negative events and consequently in the occurrence of risky behaviors, further research is necessary to find solutions for awareness and balance of wishful thinking.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Wishful thinking, Desirability bias, Development, Marked-card paradigm,Risky behaviors

نویسندگان مقاله عین اله خجیر | Ainollah Khojir
Ph.D Student in Educational Psychology, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu-Ali sina university, Hamedan, Iran.
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

رسول کردنوقابی | Rasool Kordnoghabi
Hamedan, Bu-Ali sina university, Faculty of Economics and Social Sciences, Department of Psychology
همدان، دانشگاه بوعلی سینا، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، گروه روان شناسی

خسرو رشید | Khosro Rashid
Hamedan, Bu-Ali sina university, Faculty of Economics and Social Sciences, Department of Psychology
همدان، دانشگاه بوعلی سینا، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، گروه روان شناسی

ابوالقاسم یعقوبی | Abolghasem Yaghoobi
Hamedan, Bu-Ali sina university, Faculty of Economics and Social Sciences, Department of Psychology
همدان، دانشگاه بوعلی سینا، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، گروه روان شناسی


نشانی اینترنتی http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1464-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات