|
|
زمین شناسی مهندسی، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۱۹۸۳-۲۰۰۲
|
|
|
| عنوان فارسی |
عملکرد لرزه ای ایستگاههای زیر زمینی کم عمق مترو در خاک نرم |
|
| چکیده فارسی مقاله |
در سالهای اخیر پیشرفتهای زیادی در توسعۀ سازههای زیرزمینی بهعمل آمده است. بهدلیل هزینههای زیاد و اهمیت ایمنی در حمل و نقل، توجه بر روی خطر زلزله در این سازهها متمرکز شده است. در این مقاله، اثرات زلزله و اهمیت تحلیل لرزهای توضیح داده میشود و روش تحلیل لرزهای بهاختصار تشریح میشود. سپس روش ساده شده هشاش1 و همکاران (2001) بهکار میرود. دو ایستگاه مختلف مترو در مقابل دو سطح مختلف زلزله تحلیل شده، تحلیل بار افزون نیز انجام میشود که روش ساده تحلیل استاتیکی غیرخطی در تحلیل و طرح لرزهای است. در این تحلیل غیرخطی، تغییر مکان هدف با کمک مدل ساده شده قابی محاسبه میشود. نتایج این پژوهش نشان داد بهکارگیری روش مورد بحث منجر به این شده است که رفتار سازه تا حد زیادی در محدوۀ ارتجاعی باقی بماند. از اینرو، طراحی سازه بر اساس سطح عملکرد و تخفیف در لنگرهای حاصل از روش هشاش و همکاران (2001) توصیه میشود |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
سازهها ی مدفون ، تحلیل بار افزون ، ایستگاههای مترو ، طرح لرزهای ، روش هشاش ، |
|
| عنوان انگلیسی |
SEISMIC PERFORMANCE OF UNDERGROUND SHALLOW SUBWAY STATIONS IN SOFT SOIL |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
In the recent years there was a great improvement in the development of underground structures. Due to the increase in the costs of constructions and the importance of the safety in transportation, attention has been focused on the hazards of earthquakes. In this paper, the effect of earthquakes and the importance of seismic analysis are described. The analysis method is presented briefly, and then the simplified analysis of Hashash et al. (2001) is used. Two metro station structures under two different seismic hazardlevels were analyzed. Pushover analysis method is also used which is a simple and static non-linear method in seismic analysis and design of structures. In this non-linear analysis, the target displacement is computed by the simplified frame analysis model. The finding of this study showed that the structure behavior was remained elastically to a large extent of displacement using this method. Hence, the design of the structures based on the performance level or reduction of the moment extracted from the Hashash et al. (2001) method is recommended. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Underground structures , Pushover analysis , Subway station , Seismic design , Performance level , |
|
| نویسندگان مقاله |
30387---30388--- |
|
| نشانی اینترنتی |
http://jeg.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-106-10&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/21/article-21-13210.pdf |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
زمین شناسی مهندسی |
| نوع مقاله منتشر شده |
علمی پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|