|
|
پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۴۱-۵۰
|
|
|
| عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش نظریهی ذهن بر کاهش پرخاشگری و افزایش توانایی نظریهی ذهندر کودکان پیش دبستانی |
|
| چکیده فارسی مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزش نظریه ذهن بر افزایش توانایی نظریه ذهن و کاهش پرخاشگری کودکان پیش دبستانی انجام شد. طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون بود. تعداد 34 کودک (با نشانگان پرخاشگری) پس از اجرای پیشآزمون به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. کودکان گروه آزمایش به مدت 9 جلسه آموزشهای مرتبط با نظریهی ذهن را دریافت نمودند. ابزار پژوهش پرسشنامهی پرخاشگری واحدی و همکاران و آزمون باور کاذب بود. دادهها با روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با توجه به یافتههای به دست آمده از تحلیل کوواریانس، مداخلههای مرتبط با نظریهی ذهن باعث افزایش توانایی نظریهی ذهن و کاهش پرخاشگری گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل گردید. با استناد به یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که آموزش نظریهی ذهن میتواند باعث افزایش توانایی نظریهی ذهن و کاهش پرخاشگری کودکان گردد. بنابراین باید بر آموزش این مسائل در بافت والد- کودک و در مهدهای کودک برای رشد کودکان تأکید گردد. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
پرخاشگری ، نظریهی ذهن ، کودک ، |
|
| عنوان انگلیسی |
Effectiveness of the Theory of Mind Training on Decreasing the Aggression and on Increasing the Ability of the Theory of Mind in Preschool Children |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
This research aimed to investigate the effectiveness of the theory of mind training on decreasing the aggression and on increasing the ability of the theory of mind in preschool children. The research design of the study was of type Quasi-experimental with pre-post test. 34 children (with symptoms of aggression) were randomly assigned into two groups. The experimental group received the interventions related to the theory of mind during 9 sessions. Research tools of the study included the aggression questionnaire, developed by Vahedi et al, and the false-belief test to assess the children’s theory of mind. Data was analyzed using ANCOVA. According to the findings obtained from the analysis of ANCOVA, interventions related to the theory of mind caused an increase of the ability of the theory of mind and a decrease of the aggression among the experimental group in comparison to the control group. Considering the results of the study it can be said that the theory of mind training can cause an increase of the ability of the theory of mind and a decrease of aggression. Therefore, in the parents – child context and also in the kindergartens the theory of mind training should be considered and emphasized. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
aggression , theory of mind , child , |
|
| نویسندگان مقاله |
30259---30260---30261--- |
|
| نشانی اینترنتی |
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-93&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/11/article-11-13162.php?a |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
|
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|