تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۱، شماره ۴، صفحات ۳۱۹-۳۲۸

عنوان فارسی رفتارهای اطلاعاتی کودکان و نوجوانان در تعامل با کتاب چاپی و دیجیتالی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: پژوهش حاضر به بررسی رفتارهای اطلاعاتی کودکان و نوجوانان در تعامل با کتاب چاپی و دیجیتالی پرداخته است. در این پژوهش برای مطالعه از کتاب‌های دیجیتالی کتابخانه مجازی کودکان و نوجوانان ایران استفاده‌شده است. هدف پژوهش بررسی تأثیر جنسیت، سن شرکت­کنندگان، و مصور بودن کتاب با ترجیح شکل کتاب است.
روش: در این پژوهش از روش ترکیبی استفاده‌شده است، با روش کیفی رفتارهای اطلاعاتی را بررسی کرده و از آمار کمی نیز برای پاسخ به برخی از پرسش­ها کمک گرفته‌شده است. برای انتخاب نمونه­ها از نمونه­گیری در دسترس استفاده‌شده است، که درنهایت 32 نمونه به‌طور مساوی از بین دو جنس دختر و پسر انتخاب شدند. داده­ها با مشاهده، مصاحبه نیمه ساختاریافته و ضبط مطالب گفتاری جمع­­آوری شد.
یافته‌ها: یافته­ها نشان می­دهد 70% شرکت­کنندگان شکل چاپی را به دیجیتالی ترجیح می­دهند. جنسیت کودکان و مصور بودن کتاب تأثیری در انتخاب شکل کتاب ندارد، هر چه سن کودکان بالاتر می­رود اشتیاق به استفاده از شکل چاپی بیشتر می­شود، درحالی‌که کودکان کم سن­تر با کتاب دیجیتالی به‌عنوان یک منبع سرگرمی نزدیک می­شدند.  
نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد ورق زدن در کتاب چاپی به نسبت کتاب‌های دیجیتال برای کودکان راحت‌تر و خوشایندتر است. در کتاب چاپی عوامل ایجاد حواس­پرتی حداقل است و برای مطالعه طولانی مناسب­تر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفتار کتاب‌خوانی ، رفتار اطلاعاتی ، کتاب چاپی ، کتاب دیجیتالی ، کودکان و نوجوانان ، کتابخانه مجازی کودکان و نوجوانان ایران ،

عنوان انگلیسی Information Behaviors of Children and Adolescents’ Interaction with Print and Digital Books
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: This research is dedicated to assessing information behaviors of children and adolescents’ interaction with print and digital books. To reach this goal, digital books of Iranian virtual library for children and teenagers, have been used as sources of research. The purpose is assessing the influence of participants’ gender, age and graphical effects of books, with their preference in choosing type of books. 
Method: A mixed method was used; qualitative method to investigate the information behaviors and quantitative statistics to answer some of questions. Samples were selected based on members’ availability, which ultimately thirty-two of them have been chosen equally between boys and girls. Data were collected using observation and semi-structured interviews and recording speech data.
Results: The findings showed that %70 prefer print format to digital one. The gender of children and graphic effects of books did not influence on members in choosing the format. As children age, their desire in choosing print type gets stronger, while younger children approach digital book as entertainment. Print books caused more enthusiasm in children to continue reading.
Conclusion:It seems that browsing print books is much easier and pleasant for children than digital books. Print books are least succeptable to distractive factors, thus, they are more suitable for long reading.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Scientific collaboration , Participation , Persian Wikipedia , Active authors , Featured articles ,

نویسندگان مقاله 30204---30205---30206---

نشانی اینترنتی http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-31&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/6/article-6-13142.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات