|
تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۱، شماره ۴، صفحات ۲۵۱-۲۵۸
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی میزان اضطراب کتابخانهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان اضطراب کتابخانهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز بوده است. روش: این پژوهش به روش پیمایشی، توصیفی- تحلیلی و با استفاده از مقیاس چندبعدی اضطراب کتابخانهای ونکمپن (MLAS) که برای جامعه ایرانی ترجمه و هنجاریابی شده انجامشده است. با تعیین تعداد کل دانشجویان تحصیلات تکمیلی (4422 نفر) و با استفاده از جدول کرجسی-مورگان، تعداد تقریبی نمونه 354 نفر تعیین شد. از میان 354 پرسشنامهی پخش شده در بین نمونه آماری، 287 پرسشنامه برگردانده (نرخ پاسخ 07/81 درصد) و کار تجزیه و تحلیل یافتهها بر اساس تعداد مذکور انجام و برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد) و برای تعیین معنیداری تفاوتها از آمار استنباطی (آزمون تی و تحلیل واریانس) استفاده شد. یافتهها: یافتههای توصیفی منتج از پژوهش نشان داد که میزان اضطراب کتابخانهای برابر با 69/151 و در سطح متوسط میباشد. نتیجهگیری: در این پژوهش به نقش متغیرهای اعم از: جنسیت، سن، دانشکده محل تحصیل، مقطع تحصیلی، تعداد دفعات استفاده از کتابخانه، بر میزان اضطراب کتابخانهای دانشجویان پرداخته و مشخص شد که از میان این عوامل، مقطع تحصیلی و تعداد دفعات استفاده از کتابخانه ازجمله متغیرهای هستند که روی "میزان اضطراب کتابخانهای" دانشجویان تأثیر دارند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اضطراب کتابخانهای ، اضطراب تحصیلی ، کتابخانههای دانشگاهی ، |
|
عنوان انگلیسی |
An Investigation of Library Anxiety Rate of Postgraduate Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: The purpose of the present research was to investigate the library anxiety rate of post-graduate students at Shaheed Chamran University (SCU). Method: Research was a survey of descriptive-analytical type that applying Van Kampen’s multi-dimensional scale, Translation and was the standard for the community. Population included all the post-graduate students (4422) at SCU. Sample size of 354 students was selected using Krejcie-Morgan table. Of 354 distributed questionnaires some 287 were returned (response rate of 81.07%). Data analysis was performed. Descriptive as well as inferential statistics were used (t-test and ANOVA) to determine the significant differences. Results: Descriptive results indicated that the library anxiety rate is equal to 151.69 which indicates to be at the medium level. Conclusion: Variables such as: sex; age; college attended; educational level; frequency of library usage, on library anxiety were studied. Level of education, and the frequency of library usage found to be effective on students’ library anxiety. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Library anxiety , Academic anxiety , University libraries , |
|
نویسندگان مقاله |
30191---30192---30193--- |
|
نشانی اینترنتی |
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-8&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/6/article-6-13136.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|