|
|
تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، جلد ۱۹، شماره ۵۲، صفحات ۲۵۵-۲۷۵
|
|
|
| عنوان فارسی |
سیستم پشتیبان تصمیمگیری به منظور مکانیابی پارکینگهای طبقاتی در محیط شهری، مورد مطالعه: شهر تهران |
|
| چکیده فارسی مقاله |
امروزه یکی از معضلات عمده شهرهای بزرگ؛ کمبود جای پارک خودروها و به تبع آن ایجاد ترافیک سنگین در بیشتر مناطق شهر است. با توجه به اهمیت و نقش محوری پارکینگهای طبقاتی در کاهش بار ترافیکی و روان شدن آن، این پژوهش با هدف ارائه یک سیستم پشتیبان تصمیمگیری برای مکانیابی ساخت پارکینگهای طبقاتی از دو نوع پارکینگ مکانیزه و ساختمانی در شهر تهران با استفاده از روش دنپ فازی به انجام رسید. دادههای موردنیاز برای تشکیل لایههای GIS متناظر با هر زیرمعیار به منظور یافتن مکانهای بهینه احداث پارکینگ طبقاتی در شش منطقه منتخب شهر؛ از شهرداری تهران و اساتید خبره GIS اخذ گردید. مناطق منتخب شهر تهران شامل مناطق 3، 6، 7، 10، 11 و 17 هستند که طبق نظر شهرداران این مناطق پیرامون نیاز مبرم آنها به ساخت پارکینگ طبقاتی انتخاب شدند. وزنهای هر زیرمعیار به لایهها اعمال شد و در نهایت مجموعه مکانهای بهینه برای ساخت پارکینگ ساختمانی و مکانیزه به طور مجزا در مناطق منتخب به دست آمد. این مکانها به صورت نقشه و موقعیت تخمینی به وسیله یک رابط کاربری نمایش داده شدند که مجموعه این مراحل به عنوان یک سیستم پشتیبان تصمیمگیری درنظر گرفته شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که احداث پارکینگهای مکانیزه در مناطق 7، 6 و 3 مناسبتر است. برای ساخت پارکینگهای ساختمانی، در تمامی مناطق مکانهای مناسب و بهینه به دست آمدند که نشان از مناسببودن این مناطق برای ساخت پارکینگ ساختمانی دارند. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
سیستم پشتیبان تصمیمگیری، پارکینگ طبقاتی ساختمانی و مکانیزه، روش دنپ فازی، GIS، رابط کاربری. |
|
| عنوان انگلیسی |
A Decision Support System for Parking Site Selection in Urban Environment, case study:Tehran city |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Nowadays almost all big cities are confronting heavy traffic and suffering from lack of parking lots which leads in traffic jam. According to the significant role of vertical parking in reducing the traffic load and smoothing the traffic current; this study was carried out with the purpose of presenting a decision support system for vertical parking site selection for mechanical and constructive parking lots by using Fuzzy-DANP method. Each criterion’s correspondent GIS data was acquired from Tehran Municipality for district no.3, 6, 7, 10, 11 and 17 which were chosen according to the corresponding mayors’ opinions of those districts and converted into its specific layer. Each criterion’s weigh was exerted to its determined GIS layer and eventually all those layers were integrated with each other. The final map of GIS output demonstrated a spectrum which determined the most appropriate to inappropriate locations to establish a parking of each type. The final results were shown within a user interface, including the GIS map and the estimated location of the chosen district and parking type. The overall steps mentioned above are forming the DSS of the study. The results showed that setting up mechanical parking in districts no. 3, 6 and 7 is proper. For building constructive parking; all districts are appropriate. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Decision Support System, Mechanical and Constructive Parking, Fuzzy-DANP Method, GIS, Site Selection |
|
| نویسندگان مقاله |
مینا رنجبرفرد | Mina Ranjbar Fard دانشیار it دانشگاه الزهرا
حوریه اعرابی مقدم | Hourieh Aarabi Moghaddam کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jgs.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3754-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
برنامه ریزی توریسم |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|