|
|
تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، جلد ۲۰، شماره ۵۷، صفحات ۳۳۵-۳۵۳
|
|
|
| عنوان فارسی |
ارزیابی تحرک و جابجایی هوشمند از دیدگاه شهروندان (نمونه موردی: شهرشیراز ) |
|
| چکیده فارسی مقاله |
تحرک و جابجایی هوشمند شهری در چند سال اخیر به طور فزاینده ای نه تنها در ادبیات دانشگاهی بلکه در سیاستها و استراتژی های شهری به موضوع بحث و گفتگو تبدیل شده است. با این حال، در بسیاری از شهرهای جهان و کشور ما ایران تحرک و جابجایی هوشمند شهری با مشکلاتی مانند عدم مشارکت شهروندان و نابرابری(ناشی از مدیریت ناکارآمد شهری) همراه بوده است. درپژوهش حاضر سعی شده است با دیدگاهی نوآورانه به ارزیابی زیرساختهای موجود شاخص های تحرک و جابجایی( شامل زیرساختهای حمل و نقل، حمل و نقل عمومی، حمل و نقل پایدار، فناوری اطلاعات و ارتباطات)و ابعاد اجتماعی این زیرساختها شامل میزان مشارکت شهروندان در استفاده از این زیرساختها) در مناطق یازده گانه شهر شیراز پرداخته شود.شاخص های تحرک و جابجایی هوشمند در مناطق نه و یازده شهر شیراز از سایر مناطق پایین تر است. بنابراین متغیر تحرک و جابجایی هوشمند شهری از جایگاه مناسبی در شهر شیراز برخوردار نیست و این نه تنها بر روند توسعه آن در دهه های اخیر تأثیر نمی گذارد بلکه چالش های بسیاری را نیز برای توسعه آینده آن به وجود می آورد. بر این اساس، برنامه ریزان شهری باید به نقش مشارکت شهروندان و مدیریت شهری کارآمد در تحرک و جابجایی هوشمند شهر شیراز توجه کنند. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
شهر هوشمند،جابجایی و تحرک هوشمند،پایداری،مشارکت شهروندان،شهرشیراز |
|
| عنوان انگلیسی |
Assessment Smart Mobility of Citizen's View (Case Study:Shiraz City) |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
The ‘Smart mobility’ has become an increasingly prevalent discussion topic in the past few years, not just in academic literature but also in cities’ policy and strategy. However,in many cities of the world and in our country, Iran has been associated with problems such as lack of citizen participation and inequality (caused by inefficient urban management). The present study has attempted with an innovative perspective to evaluate the existing infrastructure of mobility indicators (including transport infrastructure, public transport, sustainable transport, ICT) and the social dimensions of these infrastructures including the extent of citizen participation in use. Of these infrastructures) in eleven districts of Shiraz.The research method is descriptive-analytical and based on documentary and origin studies. Data gathering was field study by using a questionnaire. The 5-degree Likert spectrum technique was used to measure the value of indicators of the Smart Mobility. The results show that average smart mobility was higher in regions 1 and 6 than in other regions. the average smart mobility indicators are in 11 and 9 the lowest in other regions. The Urban Smart Mobility variable does not have an appropriate position in Shiraz, and this has not only affected its development process in recent decades, but also poses many challenges for its future development. Accordingly, urban planners should Consider the citizen participation and efficient urban management. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Smart City,Smart Urban Mobility, Sustainability, citizen participation ,Shiraz City. |
|
| نویسندگان مقاله |
الهه کاوسی | elahe kavoosi PhD student in Geography and Urban Planning, University of Isfahan, Isfahan, Iran. دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری
جمال محمدی | Jamal Mohammadi Associate professor, Geography and Urban Planning, University of Isfahan, Isfahan, Iran. دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه اصفهان
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jgs.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4067-2&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
جغرافیا و برنامه ریزی شهری |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|