تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، جلد ۲۰، شماره ۵۷، صفحات ۱۴۷-۱۶۷

عنوان فارسی تحلیل و ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده به دهیاران روستایی (مطالعه موردی: دهیاران روستای بخش نصرآباد تربت جام)
چکیده فارسی مقاله
آموزش یکی از راحت­ ترین، بهترین و سریع­ترین شیوه­ های توان‌افزایی جامعه به شمار می­آید. آموزش مدیران روستایی نیز از این قاعده مستثنی نیست برای رسیدن به توسعه پایدار روستایی، توانمندسازی دهیاران از طریق آموزش و برگزاری دوره ­های آموزشی مسئله اساسی است. بر این اساس برای بهبود عملکرد دهیاران دوره­ های آموزشی متعددی توسط سازمان‌های مختلف مرتبط به امور روستایی در طول خدمت برگزار می ­شود. لذا سنجش کیفیت خدمات آموزش، پیش‌شرط اساسی بهبود کیفیت خدمات آموزشی آتی و به دنبال آن عملکرد دهیاران است. در این مطالعه برای بررسی مسئله از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بهره گرفته‌شده است. جامعه آماری تحقیق کلیه دهیاران بخش نصرآباد تربت‌جام بوده که به علت محدود بودن جامعه، از شیوه تمام شماری استفاده شده است. مطابق نتایج حاصل از آزمون همبستگی، هر دو بخش انتظارات و ادراکات با ویژگی‌های فردی دهیاران رابطه‌ای مثبت و معنادار برقرار ساختند. همچنین نتایج آزمون T تک نمونه­ای نشان داد که میانگین نظر پاسخگویان در دو بخش ادراکات و انتظارات از خدمات آموزشی در حد متوسط به بالا است. یافته­ های حاصل از کاربست مدل سرکوال به­منظور انجام فرآیند تحلیل شکاف در تمام ابعاد کیفیت خدمات آموزشی نشان داد که میان انتظارات و ادارکات دهیاران از خدمات آموزشی، نوعی شکاف منفی وجود دارد.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کیفیت خدمات آموزشی، توسعه روستایی، دهیاران روستایی، سروکوال، نصرآباد.

عنوان انگلیسی An analysis of the quality of educational services provided for rural administrators (A case study of Dehyars in Nasrabad District, Torbat Jam County)
چکیده انگلیسی مقاله
Training is one of the most convenient, and fastest ways to enable a society. Rural administrators are no exception; therefore, in order to achieve sustainable rural development, it is essential to enable Dehyars (rural administrators) through education and training courses. Accordingly, to improve Dehyar’s performance, they are provided with some training courses held by various organizations dealing with rural issues. Therefore, measuring the quality of training services is a prerequisite for improving the quality of training services and their performance. The research was conducted in a descriptive-analytic method. The population was comprised of all Dehyars in Nasrabad District, Torbat-e-Jam County. Nevertheless, due to small number of the participants, all Dehyars were included in the study. According to the results of the correlation test, both dimensions of ‘expectations’ and ‘perceptions’ have a positive and significant relationship with the individual characteristics of the Dehyars. The results of single sample t-test indicate that the mean of respondentschr('39') views in two dimensions of perceptions and expectations from training services is moderate to high. Further, according to the gap analysis (using the SERVQUAL model), in all aspects of the quality of training services, there is a negative gap between the perceptions and expectations of the Dehyars from training services. Nevertheless, the most important component which met the expectations of Dehyars about training services was related to accountability dimension; therefore, it is proposed to reduce the gap through organizing the workshops and training courses in an independent location with adequate equipment for the staff and instructors. It is also recommended to consult the Dehyars to see what courses they need.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Quality of training services, rural development, Dehyars, SERVQUAL, Nasrabad

نویسندگان مقاله حمدالله سجاسی قیداری | hamdolah sojasi qedari
Mashhad Ferdowsi University
استادیار گروه جغرافیا، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد

حمیده محمودی | hamide mahmoodi
Mashhad Ferdowsi University
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشگاه فردوسی مشهد،

محبوبه شیرمحمدی | mahboobe shirmohamadi
Mashhad Ferdowsi University
دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشگاه فردوسی مشهد


نشانی اینترنتی http://jgs.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2752-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده جغرافیا و برنامه ریزی روستایی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات