تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، جلد ۲۰، شماره ۵۸، صفحات ۳۶۵-۳۸۳

عنوان فارسی طراحی و تبیین مدل افزایش قصد انتخاب مقاصد گردشگری ازطریق بازاریابی درون‌گرا
چکیده فارسی مقاله
علی رغم توانمندی های ایران در زمینه گردشگری ، متاسفانه تاکنون نتوانسته به جایگاه شایسته ای در این صنعت دست یابد. ازجمله عواملی که می تواند صنعت گردشگری کشور را توسعه و بهبود بخشد، بکارگیری ابزارها و پارامترهای موثر بازاریابی از جمله بازاریابی درون­گرا است.پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین مدل افزایش قصد انتخاب مقاصد گردشگری ازطریق بازاریابی درون­گرا تدوین شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش را گردشگران ورودی به هتل­ها و رستوران­های فعال در شهر رشت که در شبکه­های اجتماعی فعال بودند تشکیل می­داد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر برآورد گردید. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن به صورت روایی کیفی و کمی و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد تایید قرار گرفت.در این پژوهش به منظور تجزیه و تحلیل داده­های پژوهش از نرم افزار SPSS و Amose استفاده شد. یافته­های حاصل از این پژوهش نشان دهنده آن بود که مولفه­های ساخت اجتماعی، گوش دادن اجتماعی و محتوای آنلاین بازاریابی درون­گرا بر قصد تبلیغات الکترونیک تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج این پژوهش مبین آن بود که مولفه­های بازاریابی درون گرا یعنی ساخت اجتماعی، گوش دادن اجتماعی و محتوای آنلاین بر انتخاب مقاصد گردشگری تاثیر مثبت و معناداری دارد. از دیگر نتایج این پژوهش می­توان به تاثیر مثبت و معنادار قصد تبلیغات بر انتخاب مقاصد گردشگری و همچنین نقش میانجی این متغیر در ارتباط بین مولفه­های بازاریابی درون گرا با انتخاب مقاصد گردشگری عنوان نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازاریابی درون گرا، انتخاب مقاصد گردشگری، گوش دادن اجتماعی، ساخت اجتماعی

عنوان انگلیسی Designing and explaining the model of increasing the intention to select tourism destinations through introverted marketing
چکیده انگلیسی مقاله
Despite Iranchr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))s capabilities in the field of tourism, unfortunately, it has not been able to achieve a worthy position in this industry. One of the factors that can develop and improve the countrychr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))s tourism industry is the use of effective marketing tools and parameters, including introverted marketing. This research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of method. The statistical population of the study consisted of incoming tourists to hotels and restaurants active in the city of Rasht who were active in social networks. The sample size was estimated to be 384 using the Cochranchr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))s formula. The data collection tool was a researcher-made questionnaire whose validity was confirmed as qualitative and quantitative validity and its reliability was confirmed using Cronbachchr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))s alpha method and combined reliability. In this study, in order to analyze the research data from the software SPSS and Amose were used. The findings of this study showed that the components of social construction, social listening and online content of introverted marketing have a positive and significant effect on the intention of electronic advertising. The results of this study also showed that the components of introverted marketing, ie social construction, social listening and online content have a positive and significant effect on the selection of tourism destinations. Other results of this study can be the positive and significant effect of advertising intentions on the choice of tourism destinations and also the mediating role of this variable in the relationship between the components of introverted marketing with the selection of tourism destinations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Introverted Marketing, Selecting Tourism Destinations, Social Listening, Social Construction.

نویسندگان مقاله مهدی محمدی کوچصفهانی | Mehdi Mohammadi Kuchesfahani
PhD Student, Department of Business Management, Marketing, Abhar Branch, Islamic Azad University, Abhar, Iran
گروه مدیریت بازرگانی ، مدیریت بازاریابی ، واحد ابهر ، دانشگاه آزاد اسلامی ، ابهر ، ایران

محمد جلیلی | Mohammad jalili
Associate Professor, Department of Business Management, Marketing, Abhar Branch, Islamic Azad University, Abhar, Iran
گروه مدیریت بازرگانی ، مدیریت بازاریابی ، واحد ابهر ، دانشگاه آزاد اسلامی ، ابهر ، ایران

محمود نورایی | Mahmoud Nouraie
Assistant Professor, Department of Business Management, Marketing, Abhar Branch, Islamic Azad University, Abhar, Iran
گروه مدیریت بازرگانی ، مدیریت بازاریابی ، واحد ابهر ، دانشگاه آزاد اسلامی ، ابهر ، ایران


نشانی اینترنتی http://jgs.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4318-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده برنامه ریزی توریسم
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات