تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، جلد ۲۱، شماره ۶۱، صفحات ۳۱۵-۳۳۵

عنوان فارسی شناسایی مؤلفه‌های معنایی مؤثر بر ایجاد و ارتقای حس تعلق به مکان در دبیرستان‌ها ( نمونه موردی : دبیرستان های پسرانه منطقه ۱ تهران)
چکیده فارسی مقاله
امروزه فرآیند توسعه و ساخت فضاهای آموزشی بیش‌ازپیش به ابعاد کالبدی تمایل یافته و در مقابل انسان و ویژگی‌های او رنگ‌باخته‌اند.نتیجه این امر گسستگی رابطه دانش آموزان با مدارس به‌صورت خاص و محیط آموزشی به‌صورت عام است.بدین ترتیب محصلین خود را هرچه کمتر جزئی از دبیرستان برشمرده و تعلقی به آن احساس نمی‌کنند،هدف این پژوهش تبیین عوامل موثر برسطوح معنایی حاکم بر فضای محیط آموزشی است که می‌تواند بر ایجاد حس تعلق به مکان دانش آموزان مؤثر باشد.روش تحقیق به‌صورت توصیفی و تحلیلی و پیمایشی با استفاده از نرم‌افزار spss و Lisrel8.80 انجام‌شده و حجم نمونه آن دانش آموزان دبیرستان‌های منطقه1تهران 384 نمونه میباشد.این پژوهش با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی درصدد تعیین این مسئله است که آیا تعداد عامل‌ها و بارهای متغیرها که روی این عامل‌ها اندازه‌گیری شده است،با آنچه در تئوری مشخص‌شده هماهنگ است یا خیر.با توجه به نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی،ضرایب استانداردشده درسطح قابل‌قبول و نسبتاً بزرگی هستند.از طریق مدل ساختاری sem نیز این نتیجه برآورد شد که بیشترین ارتباط و پیوستگی بین مؤلفه‌ ذهنی با میزان بار عاملی 0.76 و در رتبه دوم مؤلفه‌ فیزیکی با میزان بار عاملی 0.63 و درآخر مؤلفه‌ آموزشی با ضریب استاندارد 0.58 با ایجاد و ارتقا حس تعلق به مکان در دبیرستانها، برقرار است.در پایان مدل مفهومی تحقیق با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری ترسیم شد واز طریق رگرسیون این نتیجه حاصل شد که مؤلفه‌های ذهنی، فیزیکی و آموزشی؛ 43 درصد از واریانس ایجاد حس تعلق به مکان در دبیرستانهای منطقه1تهران را پیش بینی می کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حس تعلق مکان ، سطوح معنایی مکان ، کاربری آموزشی ، دبیرستان ، منطقه 1 شهرداری تهران

عنوان انگلیسی Identifying the semantic components that influence the creation and promotion of sense of place in high schools (Case Study: Boys' High School in District 1, Tehran)
چکیده انگلیسی مقاله
Today, the process of developing and constructing educational spaces tends to be more inclined to physical dimensions and is painted against human beings and their characteristics. The result is a disconnect between the studentschr('39') relationship with the schools in particular and the educational environment in general. As such, they consider their students to be less part of the high school and feel less attached to it. The purpose of this study is to focus on designers chr('39')view of the semantic levels of the school environment that can influence studentschr('39') sense of place. The research method was descriptive, analytical and survey using spss software and Lisrel 8.8. This study uses the confirmatory factor analysis technique to determine whether the number of factors and loads of variables measured on these factors are consistent with what is specified in the theory. According to the results of confirmatory factor analysis, the standardized coefficients are acceptable and relatively large. Through the SEM structural model, it was estimated that the highest correlation and consistency between subjective factor with factor loadings of 0.76 and physical component rank second. With a factor load of 0.63 and finally the educational component with a standard coefficient of 0.58 establishes and promotes a sense of  belonging in high schools. At the end of the conceptual model the research was mapped using structural equation modeling and by regression it was concluded that subjective, physical and educational components predict 43% of the variance in sense of belonging in Tehran high schools.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله sense of place, semantic levels of place, educational Landuse, high school, district 1 of Tehran municipality

نویسندگان مقاله جمال الدین هنرور | jamaleddin honarvar
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی


نشانی اینترنتی http://jgs.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4221-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده جغرافیا و برنامه ریزی شهری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات