مسائل اجتماعی ایران، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۷۳-۹۵

عنوان فارسی بررسی تأثیر مؤلفه‌های سبک زندگی بر نگرش دختران مجرد نسبت به ازدواج (مطالعه شاغلان دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز)
چکیده فارسی مقاله

پژوهش حاضر، با هدف بررسی نگرش دختران مجرد به ازدواج، با تأکید بر سبک زندگی آنها، در بین شاغلان دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز انجام ‌شده‌است. ابتدا، به بررسی نظریه‌های موجود در حوزۀ سبک زندگی و ازدواج و سپس، به تدوین چارچوب نظری با تلفیق نظریه‌های مناسب و منطبق با هدف تحقیق پرداخته شده‌است. در حوزه سبک زندگی، از نظریات وبر، بوردیو، گیدنز و در حوزه ازدواج از نظریه مدرنیزاسیون بهره جسته شده‌است. سپس، با استفاده از تکنیک‌های آماری و چارچوب نظری تحقیق، تأثیرپذیری نگرش نمونه به ازدواج، با چهار مؤلفه ارتباطات اجتماعی، پایگاه اقتصادی­ـ اجتماعی، مدیریت بدن و مصرف فرهنگی، که به‌نظر می‌رسید بر متغیر وابسته تحقیق اثرگذار باشند، سنجیده شده است. جامعه آماری تحقیق، دختران مجرد شاغل در دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز هستند، حجم نمونه 345 نفر است و داده‌ها به روش پیمایش و با استفاده از ابزار پرسش­نامه جمع‌آوری شده است.
یافته‌های پژوهش نشان داد که درصد درخور‌ توجهی از افراد نمونه تحقیق (1/39 درصد) به ازدواج نگرش منفی داشته‌اند. همه مؤلفه‌های سبک زندگی بر نگرش به ازدواج اثرگذار بوده‌اند. مصرف فرهنگی با ضریب بتای 610/0 مهم‌ترین متغیر اثرگذار بر نگرش دختران به ازدواج بوده و از بین مؤلفه‌های اثرگذار بر نگرش به ازدواج، ارتباطات اجتماعی یگانه مؤلفه‌ای است که از سه مؤلفه دیگر سبک زندگی (پایگاه اقتصادی­ـ اجتماعی، مصرف فرهنگی و مدیریت بدن) اثر می‌پذیرد و به‌صورت بلافصل با ضریب بتای 553/0 بر نگرش به ازدواج اثرگذار است.

 

کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارتباطات اجتماعی، پایگاه اقتصادی­ـ اجتماعی، مدیریت بدن، مصرف فرهنگی.

عنوان انگلیسی Effect of Lifestyle Factors on Single Girls’ Attitude toward Marriage: A Study on Female Employees of Shiraz Medical School
چکیده انگلیسی مقاله This study was designed to investigate single girls’ attitude toward marriage with an emphasis on their lifestyle. First, theories of lifestyle and marriage were studied and then a theoretical framework was developed by combining appropriate and consistent theories. The concept of lifestyle has benefited from views of Weber, Bourdieu and Giddens, and marriage from modernization theory. Secondly using statistical techniques and framework of the study, it’s been sought to measure the impactability of peoplechr('39')s attitudes toward marriage with four components of cultural consumption, social communication, body management and socioeconomic status as elements of lifestyle that can influence dependent variable of the study. The population of this research was unmarried female employees of Shiraz Medical School, the sample was 345 and data were collected through a survey using questionnaire.
The findings showed that a significant percentage of the sample (1/39 percent) have a negative attitude toward marriage which indicates a change in attitudes about marriage.
All factors of lifestyle have impact on attitude toward marriage, and among four of them “social communication” is the only component that is impacted by the other three (socioeconomic status, cultural consumption and body management), and this variable with beta coefficient of 553/0 have directly and immediately impact on attitudes toward marriage. Also cultural consumption with beta coefficient of 610/0 is the most important determinant variable of attitudes toward marriage.
 
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Social communication, Socioeconomic status, Body management, Cultural consumption

نویسندگان مقاله زینب کاوه فیروز | Zeynab Kavehfirouz


اعظم صارم | Aazam Sarem



نشانی اینترنتی http://jspi.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-122&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات