مسائل اجتماعی ایران، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۵-۲۷

عنوان فارسی فراتحلیل مطالعات مرتبط با رابطه بین هویت قومی و هویت ملی در ایران با تأکید بر نقش رسانه
چکیده فارسی مقاله وجود اقوام متنوع در ایران از یک‌ سو و تلاش برای ایجاد هویت ملی منسجم از دوره پهلوی اول تاکنون از سوی دیگر، این سؤال را به ذهن متبادر می‌کند که هویت قومی و ملی در ایران چه ارتباطی با هم دارند. هرچند در مطالعات پراکنده‌ای به‌‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به این موضوع پرداخته‌ شده، درمجموع، نتیجه و برآیند کلی این مطالعات مشخص نشده است. ازاین‌رو در این مقاله به فراتحلیل پنجاه مقاله علمی و پژوهشی مرتبط با سؤال مذکور در مورد رابطه هویت قومی و هویت ملی در ایران پرداخته شده است. یافته‌ها نشان داد که رویکرد پوزیتویستی و روش‌های کمّی تحقیق به‌‌ویژه کاربرد ابزار پرسش‌نامه وجه غالب روش‌شناختی مقالات بوده است. مبحث قومیت در بین دو قوم کرد و عرب با حساسیت بیشتری دنبال می‌شود. مسئله این تحقیقات بیشتر تبیین چرایی و چگونگی فعال‌شدن هویت‌های قومی بوده است و به نقش رسانه در شکل‌دهی این رابطه توجه خاصی شده است. 40 درصد مقالات قائل به همسازی بین هویت ملی و هویت قومی بوده‌اند و 48درصد آنها رسانه‌ها و فضای جهانی‌شدن را باعث تقویت هویت قومی دانسته‌اند. در مجموع، مقالات، هویت ایرانی را چندگانه و ترکیبی می‌دانند و فقط در بین دو قوم کرد و عرب تعلق به هویت قومی بالاتر از هویت ملی بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هویت قومی، هویت ملی، رسانه، فراتحلیل.

عنوان انگلیسی Meta-analysis of the Studies about the Association between Ethnic Identity and National Identity in Iran Focusing on the Role of Media
چکیده انگلیسی مقاله Ethnic diversity in Iran on one hand, and attempts to create a coherent national identity since the first Pahlavi era on the other, raise the question of how ethnic and national identities are associated in Iran. Although there have been random studies concerned directly and indirectly with issues at hand, the findings, generally, have not yet been conclusive. Therefore, this paper yields a meta-analysis of the findings of 50 research articles dealing with the question of the relationship between the two identity types in Iran. The findings suggest that ethnicity is a more sensitive issue among Kurd and Arab citizens. Research problem, in the current study, further, is to provide and account for “why” and “how” of ethnic identify activation and the role of media in this regard. Forty percent of the articles treated both identities the same and forty-eight percent of them viewed the media and globalization as the factors contributing to the activation of ethnic identity. In all the papers, national identity was deemed multiple and combinatorial, and only for Kurds and Arabs, belonging to their ethnic identity was stronger than their national identity. A positivistic approach and quantitative method, and in particular, the use questionnaires were a characteristic feature of the research sample.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ethnic identity, National Identity, Kurd, Arab, Meta-analysis, Media.

نویسندگان مقاله صمد بهشتی | sSeyed Samad Beheshti


محمد حقمرادی | Mohammad Haghmoradi



نشانی اینترنتی http://jspi.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2075-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات