مسائل اجتماعی ایران، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱۲۵-۱۴۶

عنوان فارسی بازنمایی کلیشه‌های جنسیتی در موسیقی رپ ‌فارسی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش پیش ­رو به دنبال الگوبندی و تحلیل چگونگی بازنمایی کلیشه­ های جنسیتی در موسیقی رپ ­فارسی است. برای نیل به این هدف، این مطالعه با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و بررسی 95 آهنگ رپ فارسی به روش نمونه‌گیری هدفمند با استراتژی نمونه‌گیری حداکثر تغییرات، مقولات مرتبط با کلیشه­ جنسیتی بازنمایی‌­شده در رپ ­فارسی را شناسایی و مورد تحلیل قرار داده ­است. در این زمینه سه مقوله اصلی و ده مقوله فرعی قابل شناسایی است. مقولات اصلی در بحث بازنمایی زنان در رپ فارسی «زن در موضع فرودست» (با مقولات فرعی مادرسنتی، دختر قربانی در شرایط حاد اجتماعی، ارجحیت نقش مردانه برای­زنان و زن شکست­ خورده) و «زن فریبکار» (با مقولات فرعی دختر به عنوان سوژه ­جنسی و معشوق بی­ وفا) بوده و مردان نیز با مقوله اصلی «مرد در موضع فرادست» (با مقولات فرعی روابط دوستانه مبتنی بر مردانگی، نقش پدری در خانواده، اقتدار مردانه و مرد منفعت­گرا بوده) در رپ فارسی بازنمایی شده و مضامین آنها در راستای کلیشه­ های ­جنسیتیِ موجود قابل تحلیل است. در یک تحلیل نهایی، فضای­ بسیاری از آهنگ­های رپ­ فارسی مردانه­ بوده و مخاطب شان مردان هستند. در این اشعار، زن تحت فضای فکری پدرسالارانه و کلیشه­ های جنسیتی مسلط در جامعه، ناخودآگاه به‌عنوان یک هدف و سوژه نادیده گرفته می‌شود، و اصولاً زن، هویت و دغدغه­ هایش جایگاهی در این اشعار ندارد. حتی در بسیاری از آهنگ ­های سبک اجتماعی‌ـ‌اعتراضی رپ ­فارسی نیز  مسائل زنان جامعه ایران از چشم ­اندازی مردانه بیان شده که شاید بتوان گفت به بازتولید همان ساختارهای­ نابرابر اجتماعی در جامعه که علیه­ زنان است منجر می­ گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلیشه­ های ­جنسیتی، موسیقی­ رپ ­فارسی، بازتولید فرهنگی، رسانه.

عنوان انگلیسی Representation of Gender Stereotypes in Persian Rap Music
چکیده انگلیسی مقاله
Current research patterns and analyzes representations of gender stereotypes in Persian rap music. This study uses qualitative content analysis method and reviews 95 Persian rap songs using non-probabilistic and purposeful sampling method. Related categories of gender stereotyped in Persian rap are thus identified and analyzed.
There are three identifiable major categories and ten sub categories. The main issues in womenchr('39')s representation in the Persian rap are "Woman in Subordinate Position" (with subcategories of Traditional mother, girl victim in acute social conditions, men’s preferred role for women and failed woman) and "Cheating Woman" (with sub-categories of girl as Sexual Subject and Faithless lover) and men are also in the main category of "man in an upright position" (with the subcategories of friendly relations based on masculinity, role of the father in the family, fathers’ acute social conditions, Masculine authority, Profit-oriented man) in the Persian rap, and their themes can be analyzed in line with existing gender stereotypes.
In a final analysis, many of the Persian rappers’ songs are masculine and their audience are men. In these poems, a woman under patriarchal intellectual space and dominant gender stereotypes in society is unconsciously ignored as a goal and subject, and basically, women, their identities and their concerns do not have a place in these poems. Even in a lot of social songs and Persian rap protest songs The expression of womenchr('39')s issues in the Iranian society has been expressed in male perspective, which can be said to lead to the reproduction of the same unequal social structures in society against women.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Gender Stereotypes, Persian Rap Music, Cultural Reproduction, Media.

نویسندگان مقاله سهیلا میرشمس شهشهانی | Soheila Mirshams Shahshahani


آسیه السادات طباطبایی | Asie Sadat Tabatabai


احسان امینیان | Ehsan Aminin



نشانی اینترنتی http://jspi.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2010-8&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بررسی مسائل اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات