مسائل اجتماعی ایران، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۵۳-۷۸

عنوان فارسی مطالعه اخلاق مصرف؛ تعاملات شهروند-حکومت از منظری جامعه‌ شناختی
چکیده فارسی مقاله تبیین ‏های مختلفی در ارتباط با مصرف کالاها و خدمات ارائه می‌شود. اما این پژوهش، به تبیین جامعه ‏شناختی مصرف با بهره‏ گیری از رویکرد نوین بازتابی پرداخته و به بُعد اخلاقی آن در کنش‏ های روزانه از سوی شهروندان توجه نموده است. دو هدف اساسی آن بررسی اخلاق در انتخاب‏ های مصرف روزانه و همچنین تأثیرپذیری متقابل آن از تعاملات شهروندی‏ حکومتی در شرایط جامعه مورد مطالعه است. داده‏های کیفی با استفاده از مصاحبه‏ های عمیق نیمه ساخت ‏یافته در حول محورهای اساسی تحقیق از ۲۰ نفر از شهروندان ارومیه‏ ای جمع ‏آوری شده‏اند. تحلیل داده ‏ها با روش نظریه زمینه ‏ای و با استفاده از شیوه کدگذاری باز، محوری و گزینشی به ‏منظور دستیابی به مقوله هسته و مدل پارادایمی نشان داد علاوه بر عدم توجه به اخلاق در انتخاب‌های مصرف روزانه شهروندان، نوعی الگوی رفتاری اعتراضی به سیاست ‏های حکومتی و ساختاری هم در بین مشارکت‏ کنندگان در حال شکل‏ گیری است که با عنوان مصرف بازتابی نام‏گذاری شده است. مقوله مصرف بازتابی نشانگر آن است که الگوی مصرف فعلی در بین شهروندان تنها نوعی واکنش حاصل از ناخرسندی از عملکرد حکومت در حوزه محیط ‏زیست و بی ‏توجهی به حفاظت از آن در تصمیم ‏گیری ‏های کلان است. مصرف بازتابی معرفی ‏‏شده در این مطالعه نوعی مصرف سیاسی انفعالی است.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق مصرف، رویکرد نوین بازتابی، مصرف سیاسی انفعالی.

عنوان انگلیسی A Study on Morality of Consumption; Citizen-Government Interactions from Sociological Point of View
چکیده انگلیسی مقاله Various explanations are offered about the consumption of goods and services. This study has investigated the sociological explanation of consumption with a new reflexive perspective and has focused on its moral dimension in the citizens’ everyday actions. There are two main goals in this study; the first one is identifying the role of morality in the everyday consumption patterns and the second one is the investigating of the governmental-citizenship interactions on the morality of consumption. By adopting deep semi-structured interview among Urmia citizens, data were collected from 20 informants and by using coding process the authors found that not only there is a lack of attention to morality in consumption choices among the participants but also there is a kind of protesting behavioral pattern regarding structural and governmental policies that is named “reflexive consumption”. Reflexive consumption indicates that current consumption pattern among citizens is a reaction to government’s poor performance in environmental issues and lack of environmental friendly policies in macro level decision making. Reflexive consumption here is a kind of passive political consumption. In a paradigmatic model, casual conditions, predisposing factors and selective strategy that lead to core category are classified.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Morality in Consumption, New Reflexive Approach, Protesting Behavioral Patterns, Governmental-Citizenship Interactions, Paradigmatic Model.

نویسندگان مقاله حسین بنی‌ فاطمه | Hossein Banifateme


صادق صالحی | Sadegh salehi


محمد عباس زاده | Mohammad abbaszadeh


سارا کریم زاده | sara karimzadeh



نشانی اینترنتی http://jspi.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2010-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بررسی مسائل اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات