مسائل اجتماعی ایران، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۳۵-۱۵۷

عنوان فارسی تحلیل رابطه بین ناسازی در سطح میدان‌ برون‌دانشگاهی و بیگانگی دانشگاهی
چکیده فارسی مقاله
بیگانگی دانشگاهی به‌عنوان یکی از اشکال بیگانگی اصطلاحی برای توضیح و جدایی دانشجویان از فرایند یادگیری و تحصیل است و آن وضعیت یا تجربه منزوی‌بودن از یک گروه­ تحصیلی یا دانشگاهی که شخص باید به آن تعلق داشته باشد عنوان شده است. در این تحقیق هدف اصلی سنجش بیگانگی دانشگاهی و ابعاد آن در میان دانشجویان از یک طرف و تحلیل رابطه ناسازی در سطح میدان برون دانشگاهی با بیگانگی از طرف دیگر می‏باشد. تحقیق حاضر با استفاده از روش پیمایش انجام گردیده و برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه خوداجرا استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق دانشجویان دانشگاه مازندران بوده‌اند که با استفاده از شیوه نمونه‏ گیری طبقه ‏ای متناسب با حجم و براساس فرمول کوکران، حجم نمونه‏ای برابر با 390 نفر از دانشجویان انتخاب شدند. یافته‌‌های تحقیق نشان داد که بین شاخص‌‌های میدان­ برون‌دانشگاهی (ابهام ‏اشتغال، مدرک‏ گرایی، بحران منزلت) با بیگانگی دانشگاهی رابطه مثبت وجود دارد. همچنین مطابق با نتایج آزمون مدل نظری تحقیق میدان‏ برون‌دانشگاهی به همراه مؤلفه‌هایش توانسته ‏اند 49/0 از تغییرات بیگانگی دانشگاهی را مورد تبیین قرار دهند. براساس نظریه ناسازی بوردیو که چارچوب نظری این پژوهش است و با استناد به یافته‌‌های تحقیق در شرایط تعادل بین میدان‌‌های برون‌دانشگاهی (ابهام اشتغال، مدرک‌گرایی، بحران منزلت) و عادت‌واره دانشجویان تناسب وجود دارد اما وقتی در میدان‌‌های برون دانشگاهی تغییری ایجاد شود عادت‌واره در شرایط عدم تعادل قدرت تطبیق‌پذیری خود را از دست می­دهد و در این وضعیت ناسازی یا بیگانگی دانشگاهی رخ می­دهد. در حقیقت دانشجویان تحت تأثیر وضعیت میدان‌هایی که آنها را احاطه کرده است سرمایه فرهنگی خود را در خطر دیده و عکس‌العمل آنها نسبت به ناسازی در میدان‌‌های برون‌دانشگاهی، بیگانگی دانشگاهی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بیگانگی، بیگانگی دانشگاهی، ناسازی، میدان دانشگاهی.

عنوان انگلیسی Analysis of the Relationship between Hysteresis at Campus Field Level and Academic Alienation
چکیده انگلیسی مقاله
Academic alienation, as one of the forms of alienation mean the separation of students from the learning process and the experience of isolation from a school or college group that a person must belong to it or be involved in it. The present study tries to analyze the academic alienation and its dimensions among university students on the one hand and the relationship between repugnance at the level of off-campus field and alienation on the other hand. Present study was carried out using a survey method. Data was collected using self-administered questionnaire. The statistical population of the study were students of Mazandaran University. A sample size of 390 students were selected as respondents using a stratified sampling method proportional to the size based on the Cochran formula. Findings of the research showed that there is a positive correlation between off-campus indices (job ambiguity, credentialism, dignity crisis) and dependent variable of academic alienation. Also, testing research theoretical model indicated that the off-campus field along with its components, explained %49 of changes in academic alienation. Based on findings and theoretical framework -Bourdieuchr('39')s theory of Hysteresis- off-campus fields (job ambiguity, credentialism, dignity crisis) fits students’ habitus in balanced conditions. But when off-campus fields change, the habitus loses its versatility in conditions of imbalance and this state of disorder leads to academic alienation. In fact, students see themselves at risk due to the imbalance of the fields that surround them, and their reaction to collapse in academic fields is academic alienation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Alienation, Academic Alienation, Hysteresis, Academic Field.

نویسندگان مقاله علی اصغر فیروزجائیان | Ali Asghar Firozjaeyan


بهزاد هاشمیان | Behzad Hashemiyan



نشانی اینترنتی http://jspi.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-201-9&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بررسی مسائل اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات