مسائل اجتماعی ایران، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۹۳-۲۱۶

عنوان فارسی گرایش دختران به تماشای مسابقات فوتبال در ورزشگاه و عوامل مؤثر بر آن
چکیده فارسی مقاله امروزه دسترسی زنان به فضاها و عرصه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های آن‌ها محسوب می‌گردد. مطالعۀ حاضر به روش پیمایش درصدد بررسی گرایش زنان به تماشای فوتبال مردان و نیز عوامل مؤثر بر آن است. جامعۀ آماری آن را «کلیۀ دختران دانشجوی دانشگاه‌های شهر تهران در سال ۱۳۹۷» تشکیل می‌دهد. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران برابر با ۴۹۵ نفر برآورد گردیده و در نهایت داده‌ها از طریق پرسشنامه به شیوۀ نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای از بین چهار دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، شهید بهشتی و دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات گردآوری گردید. یافته‌ها نشان داد که اکثر دختران دانشجو، در صورت باز شدن ورزشگاه، به تماشای مسابقات فوتبال می روند. همچنین بررسی دقیق‌تر نشان داد که دو متغیر بازاندیشی در هویت‌یابی جنسیتی زنان و معنایابی جنسیتی فضا رابطه معناداری با گرایش زنان به تماشای فوتبال دارند. معرف های این دو متغیر به‌ ترتیب اهمیت، بیشتر تحت تأثیر شاخص‌های سیاسی، فمنیستی و فردی و نیز وزن بیرونی متغیر معنای جنسیتی فضا، به ترتیب مربوط به برداشت سیاسی، فردی و اجتماعی از فضا می باشد. بر این اساس عاملیت دختران در چنین گرایشی بیشتر متوجه کاهش محدودیت‌ها و فشار هنجاری نظام سیاسی در قبال زنان جامعه است و در مرحلۀ دوم، عاملیت خود را بیشتر در سطح فردی و با هدف تفریح و تجربۀ شور و هیجان جستجو می‌کنند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تماشای فوتبال، دانشگاه، دختران دانشجو، فوتبالی شدن زنان، هویت جنسی.

عنوان انگلیسی Girls' Tendency to Watch Football Matches in the Stadium and the Factors Affecting It
چکیده انگلیسی مقاله Today, womenchr('39')s access to social spaces and areas is one of their most important concerns. This study aims to investigate the tendency of women to watch menchr('39')s soccer and the factors affecting it. The population of the study is "all girl students of Tehran Universities in 2018". The sample size estimated by Cochran formula is 495 persons. Finally, data were collected through questionnaire by multistage cluster sampling from four universities including Allameh Tabatabachr('39')i, Tehran, Shahid Beheshti University and Azad University of Science Research. In terms of girlschr('39') tendency to go to the stadium, about 15 percent of them would never go if the stadium was opened, 25 percent were skeptical, and 65 percent were willing to go to the stadium. This finding, along with the condition of watching football matches on television, reflects a rethinking of womenchr('39')s identities as they move from "watching football" to "becoming a footballer". Also among the social factors influencing the tendency of girls, in the first stage, their agency can be analyzed more at the individual level with the aim and experience of excitement and in the second level as reducing the limitations of the political system towards women in the society. Some of the prominent feminist attitudes serve two previous purposes.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Female soccer, University girls, Watching football, Gender identity.

نویسندگان مقاله احمد غیاثوند | ahmad ghyasvand


سبا رضازاده هراتی | Saba Rezazadeh Harati



نشانی اینترنتی http://jspi.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-13&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بررسی مسائل اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات