|
|
مسائل اجتماعی ایران، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۲۳۳-۲۵۶
|
|
|
| عنوان فارسی |
کشمکشهای گفتمانی در عرصۀ دستکاری و بازنمایی بدن در زنان |
|
| چکیده فارسی مقاله |
مقالۀ حاضر به مطالعۀ کشمکشهای گفتمانی و خوانشهای وارونۀ بدن در عرصۀ بدن و بازنمایی آن میپردازد. در این راستا، تلاش شده است با تأکید بر روش دیرینهشناسی فوکو (تحلیل مقاومت و تصادف و گفتمانی) درمورد مناسبات قدرت و دستکاری بدن، به فهم و الگوی خاصی از چگونگی رابطۀ بین قدرت و دالهای موجود در متن اجتماعی و فرهنگی جامعه بر بدن زنان دست یابیم؛ چراکه بدن زنان همچون یک متن در نظر گرفته میشود. سؤال اصلی که این مقاله سعی میکند به آن پاسخ دهد این است که چگونه نظام یا نظامهای گفتمانی حاکم بر جامعه باعث بازنمایی، دستکاری و خوانش بدن میشوند. به عبارت دیگر، چرا بازنمایی و دستکاری بدن در دورههای مختلف، با خوانشهای متفاوت در عرصۀ نمادها و معانی مواجه بوده است؟ استانداردهای زیبایی در هر گفتمان متأثر از چه نوع شرایط اجتماعی و فرهنگی بوده است؟ آیا میتوان ردپای قدرت و گفتمان را در نحوۀ دستکاری بدن جستوجو کرد؟ یافتههای این پژوهش نشان داد که بازنمایی و دستکاری بدن زنان، منعکسکنندۀ روابط قدرت و گفتمانهای مسلط در جامعه، در هر مقطع تاریخی است. درحقیقت، اعمال مدیریت و حکمرانی بدن زنان، کاملاً با شرایط انتخابیشان منطبق نیست و برساختهای آنها بر پایۀ ایدئولوژیها و نوع گفتمان حاکم در برهههای خاص تاریخی قرار دارد و شاهد نوعی بیثباتی و کشمکش معنا در عرصۀ بدن، متأثر از قدرتهای سازندۀ متن در هر دورهای از تاریخ هستیم و بدن در جریان «قدرت»، بهصورت گفتمان از نو تولید و نهادینه میشود. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
گفتمان، دستکاری بدن، ظاهرآرایی، قدرت، زنان. |
|
| عنوان انگلیسی |
Discourse struggles in the field of women body manipulation and representation |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
The present article studies the discourse conflicts and inverted readings of the body in the field of the body and its representation. By focusing on Foucaultchr('39')s genealogical method (analyzing the resistance and discursive accidents) about power relations and body manipulation w come to perceive a specific model of the relationship between power and existing signifiers in social and cultural context of society over the body of women. Because the body of women is considered as a text. This study shows that the representation and manipulation of the body of women reflects the power relations and dominant discourses in society at any historical point. In fact, the main question that this article tries to answer is how the ruling system or systems of discourse in society cause the body to be represented, manipulated, and read. In other words, why has the representation and manipulation of the body been read differently in different periods in the field of symbols and meanings? What social and cultural conditions have aesthetic standards influenced in each discourse? Can traces of power and discourse be sought in how the body is manipulated? The findings of this study show that the management and governance of womenchr('39')s body is not fully consistent with their chosen conditions and their structures are based on ideologies and the type of discourse prevailing in certain historical periods in every period of history. In the process of "power", the body becomes a discourse of reproduction and institutionalization. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
discourse, manipulating the body, Cosmetics, women , power. |
|
| نویسندگان مقاله |
مهدی گنجی | Mehdi Ganji PhD Student in Cultural Sociology, Islamic Azad University, Tehran Branch دانشجوی دکتری جامعهشناسی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران
امیر مسعود امیر مظاهری | Amirmasoud Amirmazaheri Associate Professor of Islamic Azad University, Central Tehran Branch. دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
مهدی لبیبی | Mehdi Labibi Assistant Professor, Islamic Azad University, Central Tehran Branch استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jspi.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-26&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
علوم اجتماعی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|