|
|
روانشناسی شناختی، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۳۱-۴۰
|
|
|
| عنوان فارسی |
اثر بخشی آموزش اختصاصی کردن خاطرات در آسیبهای شناختی و تجارب تجزیهای بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه |
|
| چکیده فارسی مقاله |
هدف پژوهش حاضر کاهش آسیبهای شناختی و تجارب تجزیهای در بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه از طریق آموزش اختصاصی کردن خاطرات میباشد. در یک طرح نیمه آزمایشی و با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، 24 نفر آزمودنی( 12مرد و 12زن) مبتلا به اختلال استرس پس ازسانحه به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند؛ گروه آزمایش طی چهار هفته متوالی بصورت فردی آموزش داده شدند و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفتند. نمرات تجارب تجزیهای (DES-II)، آزمون حافظه شرح حال(AMT)، مقیاس مواجهه با رویداد(IES-R) قبل و بعد از مداخله و در مرحله پیگیری یک ماهه از هر دو گروه جمع آوری گردید و دادهها از طریق تحلیل واریانس چند متغیره با اندازه گیری مکرر، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج مؤید اثربخشی آموزش اختصاصی کردن خاطرات در کاهش آسیبهای شناختی در حوزه اجتناب عملکردی، افکار مزاحم، بیش برانگیختگی و کاهش تجارب تجزیهای در ابعاد فراموشی تجزیهای، مسخ شخصیت و واقعیت، جذب و تخیل در بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه است. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
کلیدواژهها، آموزش اختصاصی کردن خاطرات، بیشکلی گرایی حافظه شرححال، تجارب تجزیه ای |
|
| عنوان انگلیسی |
Effectiveness of MEmory Specificity Training for Cognitive Vulnerability and Dissociative Experiences in Patients with PTSD |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
The current study aims reduction cognitive vulnerability and dissociative experiences in Patients with PTSD by MEmory Specificity Training. in the Semi- pilot with pre test-post test and follow up after one month, Combined control group,24 patiens (12 men & 12 women) Suffering of PTSD, selected via available sampling and were Randomly in experimental and control groups. Subjects in experimental group received MEmory Specificity Training in 4 sequential weekly sessions and control group Were placed in Waiting list. In both groups, Scores Were collected before and after the intervention and with month follow-up period by Dissociative Experiences Scale (DES-II), Autobiographical Memory Test (AMT), Impact of Event Scale-Revised (IES-R), The data were analyzed by Multivariate analysis of variance with repeated measures. findings Confirmed Effectiveness of MEmory Specificity Training That reduction cognitive vulnerability Related to avoidance, intrusive thoughts, Hyperarousal and reduction dissociative experiences in Dissociative Amnesia, Depersonalization/Derealization and Absorption/Imginative Involvement dimension in patients with PTSD. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, MEmory Specificity Training, Overgeneral Autobiographical Memory, Dissociative Experiences |
|
| نویسندگان مقاله |
سارا امراللهی | دانشگاه خوارزمی
علیرضا مرادی | دانشگاه خوارزمی
جعفر حسنی | دانشگاه خوارزمی
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-525-2&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|