روانشناسی شناختی، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۲۱-۳۰

عنوان فارسی مقایسه توجه دیداری فضایی و چالاکی مهارت دیداری- دستی در کودکان دبستانی مبتلا به اختلالات یادگیری با کودکان عادی
چکیده فارسی مقاله

هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه توجه دیداری فضایی و چالاکی مهارت دیداری- دستی در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری با کودکان عادی می­باشد. روش پژوهش پس رویداری و جامعه آماری شامل دانش­آموزان پسر مبتلا به اختلالات یادگیری و عادی در مقطع دبستان شهر مشهد بود، که به­وسیله نمونه در دسترس 15 نفر کودک مبتلا و20 نفر کودک عادی انتخاب شد.ابزارها شامل آزمون کرسی رایانه­ای وآزمون تعقیب دایره چرخان رایانه­ای است. داده ها با روش آزمون T دو جامعه مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تحلیل داده­ها نشان داد بین میانگین­ نمرات دانش­آموزان مبتلا به اختلال و همتایان عادی آنان در آزمون کرسی و تعقیب دایره چرخان تفاوت معنی­داری وجود دارد؛به طوری که توجه دیداری – فضایی و چالاکی مهارت دیداری – دستی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ضعیف ­تر از کودکان عادی است. این مشکلات باید در افراد مبتلا به اختلالات یادگیری مد نظر باشد و هدف مداخله قرار گیرد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله توجه دیداری – فضایی، چالاکی دیداری – دستی، اختلالات یادگیری

عنوان انگلیسی Investigate visual-spatial attention and visual-manual dexterity skills in children with learning disorders and compare with normal children
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this research was to investigate the  visual-spatial attention and visual-manual dexterity skills in children with learning disorders and  normal children . this is on Expost study. To do so, of elementary  clinic of psychology  of mashhad chity 15 children with learning disorders and 20 elementary normal children. Tools  in research was include Corsi test and  Pursuit rotor test. Mean scores of students with LD and normal students, there are significant differences in test corsi and Pursuit rotor test. According to visual - spatial attention and Visual-manual dexterity  in children with  learning disorders poor than normal children, these problems should be assessed in order to plan appropriate interventions.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, visual-spatial attention, Visual-manual dexterity, learning disrorders.

نویسندگان مقاله سیده مریم مشیریان فراحی | seyede maryam moshirian farahi
Ferdowsi University Of Mashhad (FUM)
دانشگاه فردوسی مشهد

هانیه ظریف گلبار یزدی | haniye zarif gobar yazdi
Ferdowsi University Of Mashhad (FUM)
دانشگاه فردوسی مشهد

سید امیر امین یزدی | Seyed Amir Amin Yazdi
Ferdowsi University Of Mashhad (FUM)
دانشگاه فردوسی مشهد


نشانی اینترنتی http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-580-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات