روانشناسی شناختی، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۳۱-۴۰

عنوان فارسی تأثیر تمرین کم‌ خطا، پرخطا و مقیاس‎بندی تجهیزات بر دقت اجرای حرکتی کودکان در شرایط فشار روان‌شناختی
چکیده فارسی مقاله

هدف پژوهش حاضر، مقایسه روشهای یادگیری کم‏ خطا، پرخطا و مقیاسبندی تجهیزات بر دقت پرتاب بسکتبال کودکان در شرایط فشار روان‌شناختی بود. بدین منظور 50 دانشآموز پسر مقطع ابتدایی 10-12 سال به‌طور تصادفی در پنج گروه آزمایشی تمرین با روش کم‏ خطا، پر خطا، تجهیزات استاندارد، تجهیزات مقیاسبندیشده و ترکیبی قرار گرفتند. پس از 5 جلسه اکتساب، آزمون یادداری و انتقال (تحت‌فشار روان‌شناختی) در حضور تماشاگران و ارزیاب اجرا شد. قبل از آزمون یادداری و بلافاصله بعد از آزمون انتقال، پرسشنامه اضطراب حالتی رقابتی- 2 توسط شرکتکنندگان تکمیل گردید. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مرکب و t زوجی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد اجرای گروه تمرین با تجهیزات استاندارد (اندازه کامل) در آزمون انتقال نسبت به آزمون یادداری، افت معنی‎داری داشته است. بااین‌وجود در گروه‏های تمرین با تجهیزات مقیاسبندیشده افت معنی‏داری بین دو آزمون مشاهده نشد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر به نظر میرسد استفاده از تجهیزات مقیاسبندیشده در روشی مشابه با تمرین کم‏ خطا باعث یادگیری پنهان دانش آموزان شده و از افت اجرا تحت شرایط فشار روان‌شناختی ممانعت می‎کند. بنابراین میتواند به‌عنوان روشی مناسب برای آموزش مهارتهای حرکتی برای کودکان استفاده شود.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله افت اجرا، تجهیزات مقیاس‎بندی‎شده، یادگیری پنهان، تمرین کم ‌خطا

عنوان انگلیسی The Effect of Errorless, Error full and scaling equipment on Accuracy of children’s motor performance under Stress
چکیده انگلیسی مقاله

The aim of this study was to compare the effects Errorless, Error full and scaling equipment methods on accuracy of the throw basketball under stress in children. 50 elementary boy students 10-12 years randomly divided into five groups (errorless, error full, Training with scaling and standard equipment, scaling equipment and combined). After 5 session in acquisition, retention and transfer (under stress) tests were conducted. Revised Competitive State Anxiety Inventory-2 was filled out by participants before retention and after transfer tests. Data was analyzed with dependent t-test and mixed ANOVA. Significant reduction were found between retention and transfer tests in training with standard equipment group. Performance of standard equipment group declined under pressure. However, performance Decrement in other groups was not significant. In general, according the results of this study, the use of scaled equipment by children lead to implicit learning in the same manner as the errorless learning paradigm and prevents choking under stress. Therefore, it can be used as a proper method for teaching motor skills in children.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله choking, scaled equipment, Implicit Learning, Errorless practice

نویسندگان مقاله محمد صحبتیها | Mohamad Sohbatiha
Ph.D. Student in Motor Learning, University of Tehran
دانشجوی دکتری یادگیری حرکتی دانشگاه تهران

علی اکبر جابری مقدم | Ali Akbar Jaberimoqadam
Assistant Professor in Motor Behavior, University of Tehran
استادیار رفتار حرکتی دانشگاه تهران

مهدی شهبازی | Mehdi Shahbazi
Associate Professor in Motor Behavior, University of Tehran
دانشیار رفتار حرکتی دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-813-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات