|
|
روانشناسی شناختی، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۱-۱۰
|
|
|
| عنوان فارسی |
ارتباط باورهای فراشناخت با اضطراب امتحان: نقش واسطهای راهبردهای تنظیم شناختی هیجان |
|
| چکیده فارسی مقاله |
پژوهش بررسی علّی تنظیم هیجان، فراشناخت امتحان مدل کارکرد اجرایی بخش (مدل آموزان پژوهش از همبستگی-معادلات بودهاست. بدین منظور1000 دانشآموز دختر و پسر پایههای دوم و سوم دبیرستان مدارس دولتی، نمونه دولتی و تیزهوشان در رشتههای ریاضی، تجربی و انسانی در بازه زمانی آبان تا آذر سال تحصیلی 1394 از طریق نمونهگیری خوشهای تصادفی چند مرحلهای در پژوهش شرکت کردند و پرسشنامه اضطراب امتحان )ابوالقاسمی وهمکاران، 1995(، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان )گارنفسکی وهمکاران، 2001 ( و پرسشنامه فراشناخت )کارترایت-هاوتون و ولز، 2004( را تکمیل کردند. یافتههای پژوهش نشان داد تنظیم شناختی هیجان مثبت و منفی، در رابطه با باورهای فراشناخت و اضطراب امتحان نقش میانجیگری دارد. فراشناخت هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم از طریق تنظیم شناختی هیجان مثبت و منفی با اضطراب امتحان رابطه دارد و لازم به ذکر است بیشترین نقش میانجیگری فراشناخت با اضطراب امتحان از طریق تنظیم شناختی هیجان منفی بودهاست. با توجه به یافتههای پژوهش تمرکز بر شیوههای تنظیم شناختی هیجان در دانش آموزان میتواند اثر مهمی در اضطراب امتحان آنها داشته باشد. پیشنهاد میشود مداخلات درمانی مبتنی بر فراشناخت و تنظیم شناختی هیجان منفی در درمان اختلال اضطراب امتحان مورد
|
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژههای کلیدی، اضطراب امتحان، تنظیم شناختی هیجان، باورهای فراشناخت |
|
| عنوان انگلیسی |
Relationship between Metacognition believes and Exam Anxiety: Mediating role of Cognitive Emotion Regulation |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract The main purpose of this study was to investigate causal relationship between cognitive emotion regulation, metacognition and test anxiety were evaluated in students according to the self-regulatory executive function model of wells and Matthews (1999). Data was analyzed through correlation, structural equation modeling. In this study 1000 students at second and third grade of public, governmental and gifted school were participated from October to November 2015 by cluster random sampling method. The participants completed cognitive emotion regulation inventory (Garnefski et al, 2001), test anxiety inventory (Abolghasemi: et al, 1995) and metacognition questionnaire (Cartwright-Hatton and Wells, 2004). Result of this study showed positive and negative cognitive emotion regulation had a mediating role in the relationship between Meta cognition and test anxiety in student. Metacognition had a direct and indirect effect on test anxiety by mediating role of positive and negative cognitive emotion regulation but negative cognitive emotion regulation had a more effect than positive cognitive emotion regulation in mediating role between meta cognition and test anxiety. To the result, focusing on the cognitive emotion regulation strategies can play on important role in student test anxiety. More interventions based on metacognition and negative cognitive emotion regulation in treatment for pathological test anxiety are suggested. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Key Word, Exam Anxiety, Cognitive Emotion Regulation, Metacognition believes |
|
| نویسندگان مقاله |
سعیده غریب نواز | Saeideh Ghribnavaz Kharazmi University دانشگاه خوارزمی
ربابه نوری | Robabeh Nouri Kharazmi University دانشگاه خوارزمی
مریم مقدسین | maryam moghadasin Kharazmi University دانشگاه خوارزمی
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-901-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|