|
|
روانشناسی شناختی، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۲۱-۳۰
|
|
|
| عنوان فارسی |
تاثیر راهبردهای فراشناختی و مشاهده الگوی ماهر در یادگیری تکلیف چیپ فوتبال |
|
| چکیده فارسی مقاله |
مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر راهبردهای فراشناختی و مشاهده الگوی ماهر بر یادگیری تکلیف چیپ فوتبال انجام گرفت. این پژوهش از نوع نیمه تجربی بود. بدین منظور 42 دانش آموز 11 تا 13 سال از منطقه 2 شهر تهران به صورت نمونه گیری در دسترس برای شرکت در این پژوهش انتخاب شدند. شرکت کنندگان به صورت تصادفی به سه گروه کنترل، مشاهده الگوی ماهر و مشاهده الگوی ماهر به همراه فعالیت فراشناختی تقسیم شدند. گروه فراشناختی مصاحبه نوشتاری نیمهساختاریافتهای که فعالکننده راهبردهای فراشناختی است را قبل و بعد از انجام بلوکهای اکتساب کامل کردند. یک مطالعه مداخلهای آزمایشی روی ضربه چیپ فوتبال با انجام مراحل پیش آزمون، پس ازمون، یادداری و انتقال انجام شد. جهت تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس با اندازههای تکراری استفاده شد. نتایج، تفاوت معناداری را بین گروهها نشان داد. به عبارت دیگر، بررسی نتایج، حاکی از این است که استفاده از راهبردهای فراشناختی روی اجرای دانش آموزان تاثیر معناداری دارد. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
الگودهی، فراشناخت، مهارت حرکتی، یادگیری مشاهدهای |
|
| عنوان انگلیسی |
The Effect of Metacognitive Strategies and Observation of skilled model on Soccer Chip Task Learning |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
The aim of this study was to investigate the effect of metacognitive strategies and observation of skilled model on learning of soccer chip task. The present study was carried out by means of semi-experimental research design. Forty two students, aged 11-13 years old, in region 2th of Tehran, participated in this study. They were divided in 3 groups (control group, observation of skilled model, and observation of skilled model with metacognitive activities). Metacognition group had to complete a semi-structured written interview that prompting them to activate their high-order thinking, before and then of acquisition blocks. An experimental intervention study in of soccer chip shot was conducted with pre-, post-, retention and transfer tests. Repeated measures analysis showed that there were statistically significant differences between groups. The result revealed that metacognitive strategies prompting had significant influence on students’ performance. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Metacognition, Modeling, Motor skill, Observational learning |
|
| نویسندگان مقاله |
سپیده حامدی | Sepideh Hamedi University of Shahid Beheshti, Department of Physical Education and Sports Science دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید بهشتی
بهروز عبدلی | Behroz Abdoli Shahid Beheshti University, Department of Physical Education and Sports Science دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید بهشتی
علیرضا فارسی | Aliraza Farsi Shahid Beheshti University, Department of Physical Education and Sports Science دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید بهشتی
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-959-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
| نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|