روانشناسی شناختی، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۲۱-۳۰

عنوان فارسی ابعاد شناختی فرزندپروری والدین ایرانی: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد شناختی فرزندپروری والدین ایرانی بود. طرح این پژوهش کیفی و شیوه مورد استفاده در آن،  نظریه زمینه‌ای یا داده‌بنیاد است. جامعه پژوهش شامل کلیه والدین مسلمان دارای فرزند بالای ده سال ساکن تهران و کرج در مقطع زمانی تابستان 1395 تا تابستان 1396 بود. نمونه مورد بررسی 33 نفر از والدین مسلمان ایرانی بودند که با مصاحبه نیمه‌ساختار یافته مورد مطالعه قرار گرفتند. داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها، بر اساس شیوه‌نامه استراوس و کوربین (1998) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در نهایت، حاصل کدگذاری‌های باز، محوری و گزینشی، 272 کد اولیه، 31 مفهوم، 6 مقوله و 2 طبقه کلی بود: طبقه قابلیت‌های درون‌فردی که شامل قابلیت‌های روان‌شناختی(قابلیت‌های شناختی، هویت، حرمت خود، تنظیم هیجان، خودمختاری، تاب‌آوری، مسئولیت‌پذیری/نظم فردی)، قابلیت‌های معطوف به پیشرفت(قابلیت‌های جسمی، قابلیت‌های اقتصادی/مالی، قابلیت‌های شغلی، قابلیت‌های تحصیلی و هدف/برنامه) و قابلیت‌های معنوی(دینداری، اخلاق فردی) است و طبقه قابلیت‌های بین‌فردی که شامل قابلیت‌های ارتباط بین فردی(صمیمیت/ مهرورزی، قاطعیت، انعطاف/ انتقادپذیری)، قابلیت‌های ارتباط خانوادگی(سازگاری، مهارت‌های ارتباطی، احترام والدین، همکاری و مشارکت، تعهد/ وفاداری/ انسجام، قانون‌پذیری، اطاعت) و قابلیت‌های اجتماعی(حقوق دیگران، قانون‌پذیری، روابط عمومی، اخلاق اجتماعی، نوع‌دوستی/ یاریگری، سازگاری/ تاییدجویی و تعهد اجتماعی) است.   
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ابعاد شناختی، فرزندپروری، ایران، قابلیت‌های درون‌فردی، قابلیت‌های بین‌فردی

عنوان انگلیسی Cognitive dimensions of parenting styles of Iranian parents: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to investigate the cognitive dimensions of parenting in Iran. The research has a qualitative design and the method used is Grounded Theory (GT).  The population consisted of all Muslim parents with children over 10 years of age, living in Tehran and Karaj during the summer of 1395 to the summer of 1396. The sample contained 33 Muslim parents who were studied through semi-structured interviews. The interviewschr('39') data was analyzed on the basis of Strauss and Corbinchr('39')s instruction (1998) and eventually, the result consisted of open, axial and, selective coding, 272 initial codes, 31 concepts, 6 categories, and 2 classes: intrapersonal competencies class which contains psychological competencies (cognitive competencies, identity, self-esteem, emotion regulation, autonomy, resiliency, taking responsibility/personal discipline), achievement oriented competencies (physical competencies, economic/financial competencies, occupational competencies, educational competencies and goal/schedule) and spiritual competencies(religiosity, and individual ethnics). the interpersonal competencies class which includes interpersonal communication competencies (intimacy/kindness, assertiveness, flexibility/being open to criticism), family relationships competencies (adaptability, communication skills, parentchr('39')s respect, cooperation and partnership, commitment/loyalty/solidarity, law abiding, compliance) and social competencies (rights of others, law abiding, general relationships, social ethnics, altruism/assisting, adaptation/confirmation seeking and social commitment).

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive Dimensions, Parenting, Iran, Interpersonal Competencies, Intrapersonal Competencies

نویسندگان مقاله ولی اله رمضانی | Parvaneh Ramezani
Ferdowsi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد

محمد سعید عبدخدایی | Mohammad Saeed Abd Khodaee
Ferdowsi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد

زهرا طبیبی |
Ferdowsi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد

حمید رضا آقامحمدیان شعرباف | Hamid Reza Aghamohammadian
Ferdowsi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد


نشانی اینترنتی http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-21-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات