روانشناسی شناختی، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۷۴-۸۹

عنوان فارسی اثربخشی بازی‌های شناختی- رفتاری در بهبود ادراک روابط فضایی و عملکرد ریاضی در دانش‌آموزانِ با ناتوانی یادگیری ریاضی
چکیده فارسی مقاله
دانش‌آموزانِ با ناتوانی یادگیری ریاضی به علت کژکارکردهای شناختی و رفتاری، نقص‌هایی در جهت‌یابی و پردازش دیداری- فضایی دارند که به ضعف در ادراک روابط فضایی و مهارت‌های پایه‌ای محاسبات منجر می‌شود. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی بازی‌های شناختی- رفتاری در بهبود ادراک روابط فضایی و عملکرد ریاضی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی بود. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی و طرح پیش‌‌آزمون-پس‌‌آزمون با گروه گواه و یک پیگیری دو ماهه بود. 30 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری هدفمند در مرکز آموزش ویژه ناتوانی یادگیری در شهرستان زرندیه-ساوه انتخاب و در گروه‌های 15 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش آزمون‌های ریاضیات کی مت کنولی (1988) و ادراکی-دیداری فراستیک (1963) بودند که در سه مرحله بر روی هر دو گروه و برنامه بازی‌های شناختی- رفتاری شاوفر و همکاران (2002) در 9 جلسه یک ساعته برای گروه آزمایش اجرا شدند و داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط با اندازه‌گیری مکرر تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بازی‌های شناختی- رفتاری بر بهبود عملکرد ریاضی  و ادراک روابط فضایی دانش‌آموزان تأثیر داشته و این تأثیر در مرحلۀ پیگیری پایدار مانده است. از آن جایی که بازی‌های شناختی- رفتاری احتمالاً منجر به تقویت مهارت‌های پایه‌ای ریاضی، آگاهی فضایی، ادراک دیداری- فضایی، ادراک فاصله، حرکت و جهت‌یابی دانش‌آموزانِ با ناتوانی یادگیری ریاضی می‌شود، می‌توان از این روش روانی- آموزشی که به کارگیری آن کم‌هزینه و مؤثر است، برای بهبود کودکان با ناتوانی یادگیری ریاضی استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازی‌درمانی، روابط فضایی، عملکرد ریاضی، ناتوانی یادگیری ریاضی

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Cognitive- Behavioral Play Therapy on improve Mathematics Performance and Perception the Spatial Relationships among Students with Mathematics Learning Disability
چکیده انگلیسی مقاله
Students with mathematics learning disability, because cognitive- behavioral dysfunctions, have defects in orientation and visual- spatial processing, which leads to defect in perception the spatial relationships and basic skills of mathematics. The purpose of present study was to determine the effectiveness of cognitive- behavioral plays on improve mathematics performance and perception the spatial relationships in students with mathematics learning disability. A quasi-experimental design with pre-test, post-test and a two months follow- up with control group was used. through purposeful sampling method, 30 participants who met the inclusion criteria were selected in the center of specific training of leaning disability in Zarandiyeh- Saveh and randomly assigned to two groups of cognitive- behavioral play therapy or control, n1=n2=15. Research tools were the tests of conoli’s Key math (1988) and Farastick’s perpetual- visual (1963) which were administered in three stages for two groups and the protocol of Schaefer& et al’s cognitive- behavioral play to the experimental group during nine weekly, 60- minute sessions and data were analyzed using mixed model repeated measures analysis variance. Finding showed that cognitive- behavioral play therapy had a significant effect on math performance and perception the spatial relationships of students with mathematics learning disability and this effect remained stable at follow-up. Since cognitive- behavioral play therapy likely leads to improve basic skills of mathematics, spatial awareness, visual- spatial perception, space perception, motor and orientation in students with mathematics learning disability, effect on math performance and perception the spatial relationships. Hence, it can be used as a low- cost and effective psycho educational method for improving students with mathematics learning disability.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله play therapy, spatial relationships, math performance, mathematics learning disability

نویسندگان مقاله اصغر جعفری | Asghar Jafari
University of Kashan
دانشگاه کاشان

مهسا احتشامی |
دانشگاه کاشان


نشانی اینترنتی http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-675-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات