|
|
روانشناسی شناختی، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۲۶-۳۹
|
|
|
| عنوان فارسی |
اطلاعاتگریزی: راهبردی برای آسانسازی تصمیمهای احساسی |
|
| چکیده فارسی مقاله |
هنگامی که مردم میخواهند یک تصمیم احساسی بگیرند، ممکن است از اطلاعاتی که میتواند تصمیم عقلانی را در آنها قویتر کند، فرار کنند. با هدف بررسی اطلاعاتگریزی به عنوان راهبردی برای آسانسازی تصمیمهای احساسی و در یک طرح آزمایشی، فراخوان شرکت در پژوهش به سی هزار مشترک تلفن همراه ساکن تهران و کرج پیامک شد و در نهایت 383 نفر (149 مرد) با میانگین سنی 32 سال در پژوهش شرکت کردند. نخست، آزمودنیها با یک گزینۀ عقلانی و یک گزینۀ احساسی روبهرو شدند و سپس اطلاعاتگریزی آنها اندازهگیری شد. سپسآزمودنیها بهگونۀ تصادفی به سه گروه گمارده شدند و همان اطلاعاتی که از آن گریخته بودند به سه شکل گوناگون به آنها داده شد. در پایان، آزمودنیها یکی از دو گزینه را برگزیدند و کشش آنها به گزینۀ احساسی اندازهگیری شد. آزمون z و تحلیل رگرسیون لُجیستیک نشان داد که بیشترِ آزمودنیها از اطلاعات فرار کردند، امّا همین اطلاعات بر تصمیم آنها اثر گذاشت، آزمودنیهایی که از اطلاعات فرار کردند گزینۀ احساسی را بیشتر انتخاب کردند و هر اندازه کشش آزمودنیها به گزینۀ احساسی بیشتر بود، اطلاعاتگریزی آنان نیز بیشتر بود. پس مردم از اطلاعات فرار میکنند تا آسانتر بتوانند تصمیمهای احساسی بگیرند. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
اطلاعات گریزی، تصمیم گیری، تعارض، عقل، احساس |
|
| عنوان انگلیسی |
Information Avoidance: A Strategy to Facilitate Emotional Decision Making |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
When people want to make an emotional decision, they may avoid information that can make a rational decision stronger. With the aim of investigating information avoidance as a strategy to facilitate emotional decisions and in an experimental design, a call for participation in this study was sent to thirty thousand mobile phone subscribers in Tehran and Karaj and finally 383 people (149 men) with a mean age of 32 years participated in this research. First, participants were faced with rational and emotional choices, and then their information avoidance was measured. Participants were then randomly assigned to three groups and were given the same information they had avoided in three different ways. Finally, participants chose one of the two options and their desire for emotional choice was measured. Z Test and logistic regression analysis showed that most of the participants avoided information, but the same information affected their decisions, the participants who avoided information, chose more emotional choices, and the more the participants desire for emotional choice, the more their information avoidance. So, people avoid information to make emotional decision making easier. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Information Avoidance, Decision Making, Conflict, Rational, emotional |
|
| نویسندگان مقاله |
ابراهیم احمدی | Ebrahim Ahmadi Department of Psychology, Buinzahra Branch, Islamic Azad University, Buinzahra, Iran دانشگاه آزاد اسلامی
حجّت حاتمی | Hojjat Hatami Department of Physical Education, Buinzahra Branch, Islamic Azad University, Buinzahra, Iran دانشگاه آزاد اسلامی
ابراهیم رنگرز | Ebrahim Rangraz Department of Physical Education, Buinzahra Branch, Islamic Azad University, Buinzahra, Iran دانشگاه آزاد اسلامی
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-717-9&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|