|
|
روانشناسی شناختی، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۱۶-۲۵
|
|
|
| عنوان فارسی |
ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه تخیّل |
|
| چکیده فارسی مقاله |
با توجه به اینکه تخیل میتواند به پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانشآموزان کمک کند و باعث شکوفایی استعدادها و پرورش ایدهها شود هدف از پژوهش حاضر اعتباریابی پرسشنامۀ تخیّل لیانگ، سو، چانگ و لین بود. روش پژوهش، همبستگی و جامعۀ آماری پژوهش حاضر، همۀ دانشآموزان سال دوم متوسطه شهر اهواز بود. برای انجام پژوهش تعداد 300 دانشآموز (150 پسر و 150 دختر) به روش نمونهگیری تصادفیِ چند مرحلهای، انتخاب شدند. برای سنجش تخیّل از پرسشنامۀ تخیّل لیانگ، سو، چانگ و لین استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد 10 گویه در قالب دو عامل تخیّل خلاق و تخیّل بارآور، مقیاس تخیّل را تشکیل میدهند. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مؤلفههای تخیّل خلاق و تخیّل بارآور با توان خوبی تخیّل را اندازهگیری میکنند. تحلیل پایایی و روایی مؤلفههای تخیّل نشان داد که سؤالات در سنجش مؤلفههای تخیّل از دقت کافی برخوردارند. ضرایب پایایی به روش آلفای کرونباخ و تنصیف بین 66/0 تا 70/0 گزارش شد که نشان داد هر دو مؤلفه در تعیین سازۀ تخیّل از دقت لازم برخوردارند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که پرسشنامۀ مذکور از روایی و پایایی خوبی برخوردار و برای سنجش تخیّل مناسب است. پرسشنامۀ تخیّل در جامعۀ دانشآموزان ایرانی از ویژگیهای روانسنجی قابل قبولی برخوردار است و پژوهشگران میتوانند از آن به عنوان ابزاری معتبر در اندازهگیری تخیّل استفاده کنند. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
اعتباریابی، تخیّل |
|
| عنوان انگلیسی |
Psychometric properties of the Persian form of Imagination Questionnaire |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Since imagination can help studentschr('39') academic achievement and creativity and lead to the flourishing of talents and the development of ideas, the purpose of the present study was to validate the Liang, Su, Chang and Lin imagination questionnaire. The research method, correlation and statistical population of this study were all secondary school students in Ahvaz. 300 students (150 boys and 150 girls) were selected by multistage random sampling method. The Liang, Su, Chang and Lin imagination questionnaire were used to measure imagination. The results of exploratory factor analysis showed that 10 items in the form of two factors, creative imagination and productive imagination, constitute the imagination scale. Also Confirmatory factor analysis results showed that the components of creative imagination and productive imagination measured imagination with good power. The reliability and validity analysis of the imagination components showed that the questions were sufficiently accurate in measuring the imagination components. Cronbachchr('39')s alpha coefficients were reported between 0.66 and 0.70 which indicated that both components have the necessary precision in determining the structure of imagination. The results of this study showed that the questionnaire has good validity and reliability and is suitable for imagination. Imagination Questionnaire has acceptable psychometric properties in Iranian studentschr('39') community and researchers can use it as a valid tool in imagination measurement. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Validation , Imagination |
|
| نویسندگان مقاله |
شریف ممبینی | Sharif Mombeyni Shahid Chamran University دانشگاه شهید چمران اهواز
علیرضا حاجی یخچالی | AliReza Haji Yakhchali Shahid Chamran University دانشگاه شهید چمران اهواز
منیجه شهنی ییلاق | Manijeh Shehni yailagh Shahid Chamran University دانشگاه شهید چمران اهواز
غلامحسین مکتبی | Gholamhoseyn Maktabi Shahid Chamran University دانشگاه شهید چمران اهواز
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1296-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|