|
|
روانشناسی شناختی، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۳۴-۴۸
|
|
|
| عنوان فارسی |
توانایی فراشناختی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان درحل مسئلههای فیزیک: پژوهش کیفی |
|
| چکیده فارسی مقاله |
تاثیر فراشناخت در آموزش و یادگیری مورد تاکید پژوهشگران است. هدف از انجام این پژوهش بررسی دانش و مهارت فراشناختی دانشجویان رشته فیزیک دانشگاه فرهنگیان در حل مسئلههای مکانیک است. این پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی تفسیری است و از روشهای تفکر بلند، مصاحبه و مشاهده در شرایط طبیعی، برای جمعآوری دادهها و بررسی دانش و مهارت فراشناختی دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان استفاده شده است. جامعه آماری با استفاده از نمونه گیری هدفمند شامل تمام دانشجویان ترم اول رشته فیزیک پردیس نسیبه از دانشگاه فرهنگیان تهران، در مجموع چهل و دو نفر دختر، بودند. همچنین سنجش فراشناخت برای حل مسئلههای مکانیک در بخش سینماتیک انجام شد. در این پژوهش نمونههای مورد بررسی شامل دانشجویانی بود که کمتر از شش ماه قبل آزمون ورودی دانشگاه را با موفقیت پشت سر گذاشته بودند. همچنین یک روز قبل از شروع پژوهش در آزمون درس فیزیک پایه1 دانشگاه شرکت کردند، لذا برای حل مسئله مورد نظر در حد قابل قبولی از آمادگی و دانش لازم برخوردار بودند. این تحقیق در سه مرحله انجام شد. در مرحله اول، برای هر دانشجو چند بار و هر بار دو تا سه مسئله در نظر گرفته شد. . در مرحله دوم پژوهش، .با شش نفر از دانشجویان، که علاقه و همکاری بیشتری داشتند، مصاحبه کرد. در مرحله سوم رفتار تمام چهل و دو دانشجو، در طول ترم تحصیلی، هنگام حل مسئله در شرایط طبیعی مشاهده و ثبت شد. . نتایج تحقیق نشان داد که: اغلب دانشجویان مورد بررسی، دارای دانش فراشناختی متوسط و مهارت فراشناختی بسیار ضعیفی بودند. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
فراشناخت، حل مسئله، آموزش علوم، آموزش فیزیک |
|
| عنوان انگلیسی |
Metacognitive Abilities of Farhangian University Students to Solve Physics Problems: A Qualitative Study |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Researchers emphasise the effect of metacognition on learning and teaching. The purpose of this article was to investigate the metacognitive knowledge and skills of physics students at Farhangian University in mechanicchr('39')s problem solving. This qualitative study is an interpretive phenomenology and the methods of think-aloud protocols, interviewing and observation in natural conditions have been used to collect data and evaluate the metacognitive knowledge and skills of students and instructors at Farhangian University. The sample of the current study were forty two girls in the first semester, who studied physics at the Nasibeh Campus of Farhangian University in Tehran. Metacognitive evaluations were also performed to solve problems in mechanics in the kinematic field. In this study, the samples included students who had successfully passed the university entrance exam in the previous six months. In addition, one day before the start of the research, they participated in the universitychr('39')s basic physics exam, therefore, they had the necessary preparation and knowledge to solve the problems. The study was conducted in three stages. In the first stage, two to three problems were solved by the students with the think-aloud protocols. To familiarize students with the think-aloud protocols, they practiced this method with the help of a researcher. In the second stage, the researcher interviewed six students who were more interested and cooperative. In the third stage, the behavior of all forty-two students was observed and recorded during the academic semester, while solving problems under normal conditions. The results showed that most of the students surveyed had moderate metacognitive knowledge and very poor metacognitive skills |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Metacognition, Problem Solving, Science Education, Physics Education. |
|
| نویسندگان مقاله |
فاطمه اصغری | fateme asghari farhangian university دانشگاه زنجان
سیامک خادمی | siamak khademi university of Zanjan دانشگاه زنجان
منصور وصالی | mansour vesali Shahid Rajaee Teacher Training University دانشگاه زنجان
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1265-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|