|
|
روانشناسی شناختی، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۹۰-۱۰۵
|
|
|
| عنوان فارسی |
تاثیر تحریک الکتریکی مستقیم فراقشری مغز (tDCS) بر شاخص های عصب-روانشناختی مرتبط با
مهارت های اجتماعی در کودکان مبتلا به اوتیسم |
|
| چکیده فارسی مقاله |
اختلالات طیف اوتیسم از جمله اختلالات عصبی تحولی هستند که به وسیله نقص در تعاملات اجتماعی، ارتباطات و رفتارهای تکراری مشخص می شوند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر تحریک الکتریکی مستقیم فراقشری مغز (tDCS) بر شاخص های عصب-روانشناختی مرتبط با مهارت های اجتماعی و مشکلات رفتاری در کودکان مبتلا به اوتیسم در قالب یک طرح شبه آزمایشی با روش پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل و پیگیری انجام گرفت. بدین منظور 32 کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم مراجعه کننده به مرکز توانبخشی کانیان سنندج با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. مداخله شامل 10 جلسه تحریک الکتریکی مستقیم بود که طی ان بیماران به دو گروه تقیسم شدند، یک گروه تحریک واقعی و گروه دیگر تحریک ساختگی یا شم دریافت کردند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس تشخیصی اوتیسم گیلیام (گارز) و مقیاس اندازه گیری مهارتهای اجتماعی بود. تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر برای مقایسه نمره های پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری در دو گروه آزمایش و کنترل انجام شد. نتایج نشان دهنده بهبود مهارت های اجتماعی و کاهش مشکلات رفتاری در گروه آزمایش بود. در دوره پیگیری نیز دستاوردهای درمانی همچنان تداوم داشتند. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
اختلال طیف اوتیسم ، تحریک فرا جمجمه ای مغز با جریان مستقیم الکتریکی ، مهارت های اجتماعی |
|
| عنوان انگلیسی |
The effect of Transcranial Direct-Current Stimulation (TDCS) on neuropsychological
indices associated with social skills in children with Autism |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Autism Spectrum Disorders (ASDs) are developmental neurological disorders characterized by defects in social interactions, communication, and repetitive behaviors. The aim of this study was to investigate the effect of transcranial Direct-Current Stimulation (tDCS) on social skills and behavioral problems in children with Autism disorder. The aim of this study was to investigate the effect of direct electrical brain stimulation (tDCS) on neuropsychological indicators related to social skills and behavioral problems in children with autism in a quasi-experimental design with pretest-posttest method with control group and Follow-up was done. For this purpose, 32 children with Autism spectrum disorder referred to Kanian rehabilitation center in Sanandaj were selected using available sampling method and randomly assigned to experimental or control groups. The intervention consisted of 10 sessions of tDCS during which patients were divided into two groups, one group receiving real stimulation and the other group receiving artificial or sham stimulation. Measures were Gilliam Autism Rating Scale (GARS) and Social Skills Rating System (SSRS). Data analyses were performed based on repeated measures analysis of variance to compare pre-test, post-test and follow-up scores in experimental and control groups. The results showed an improvement in social skills and reduction in behavioral problems in the experimental group. Treatment gains were also maintained at the follow-up. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Autism, TDCS, Social Skills |
|
| نویسندگان مقاله |
مهدی زمستانی | omid hosseinpanahi The University of Kordestan دانشگاه کردستان
امید حسین پناهی | omid hosseinpanahi Private sector دانشگاه کردستان
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1366-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|