روانشناسی شناختی، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۴۶-۵۸

عنوان فارسی توسعه حرفه‌ای معلمان و تغییرمفهومی ازطریق محیط ساختن دانش
چکیده فارسی مقاله هدف مطالعه حاضر بررسی ضرورت تغییر مفهومی در توسعه حرفه‌­ای معلمان و امکان آن از طریق خلق محیط ساختن دانش بود. در رویکرد شناختی کیفیت آموزش وابسته به عمل معلمان دانسته می­‌شود و عمل معلمان وابسته به شناخت آن‌ها. از این­رو هدف بسیاری از دوره­‌های توسعه حرفه‌­ای معلمان تربیت معلمانی است که نظام شناختی منطبق با آخرین یافته‌­های برخاسته از مطالعات علوم‌شناختی و علوم‌یادگیری داشته باشند. در این مطالعه از روش سنتزپژوهی استفاده شد تا گزاره‌­های مبانی ضرورت تغییر مفهومی تدوین شود. تحلیل گزاره­‌های به دست آمده نشان داد که نظام باورهای تربیتی، مفاهیم از پیش‌­آموخته معلمان و هماهنگی یا عدم هماهنگی آن با مفاهیم علمی، نظریه­‌های ضمنی معلمان، انسجام شناخت، باورهای معرفت­‌شناختی، آگاهی فرامفهومی و نظام شناختی تجربه‌­بنیاد باید در توسعه حرفه‌­ای معلمان مورد توجه قرار بگیرد. همچنین امکانی که محیط ساختن دانش برای تغییرمفهومی معلمان می‌تواند ایجاد کند، مورد بحث قرار گرفته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تغییرمفهومی، توسعه حرفه‌ای معلمان، محیط ساختن دانش

عنوان انگلیسی Teachers' Professional Development and Conceptual Change through the Knowledge Building Environment
چکیده انگلیسی مقاله

This study explores the necessity of conceptual change in teacherschr('39') professional development through creating knowledge building environment. In cognitive approaches to education the quality of education is considered to be a result of teacherschr('39') pedagogy and teacherschr('39') pedagogy is considered as a result of their cognition. Thereby the goal of many professional development programs is to educate teachers whose cognition is consistent with the latest research findings from cognitive and learning sciences. In this study the research synthesis was used to develop basic statements for salient characteristics of conceptual change framework. The analysis of the results showed that pedagogical belief system, teacherschr('39') preconceptions and how they align with scientific concepts, implicit theories, coherency of cognition, epistemological beliefs, metaconceptual awareness and experience-based belief system need to be considered in teacherschr('39') professional development. Finally, the possibility of creating knowledge building environment has been discussed.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Conceptual change, Teachers’ professional development, Knowledge building environment

نویسندگان مقاله محمود تلخابی | Mahmoud Talkhabi
دانشگاه فرهنگیان و پژوهشکده علوم شناختی

زینب رحمتی | Zeinab Rahmati
Institute for Cognitive Science Studies
مؤسسه آموزش عالی علوم شناختی

علیرضا مرادی | Ali Reza Moradi
خوارزمی


نشانی اینترنتی http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1311-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات