|
|
روانشناسی شناختی، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۴۶-۵۸
|
|
|
| عنوان فارسی |
توسعه حرفهای معلمان و تغییرمفهومی ازطریق محیط ساختن دانش |
|
| چکیده فارسی مقاله |
هدف مطالعه حاضر بررسی ضرورت تغییر مفهومی در توسعه حرفهای معلمان و امکان آن از طریق خلق محیط ساختن دانش بود. در رویکرد شناختی کیفیت آموزش وابسته به عمل معلمان دانسته میشود و عمل معلمان وابسته به شناخت آنها. از اینرو هدف بسیاری از دورههای توسعه حرفهای معلمان تربیت معلمانی است که نظام شناختی منطبق با آخرین یافتههای برخاسته از مطالعات علومشناختی و علومیادگیری داشته باشند. در این مطالعه از روش سنتزپژوهی استفاده شد تا گزارههای مبانی ضرورت تغییر مفهومی تدوین شود. تحلیل گزارههای به دست آمده نشان داد که نظام باورهای تربیتی، مفاهیم از پیشآموخته معلمان و هماهنگی یا عدم هماهنگی آن با مفاهیم علمی، نظریههای ضمنی معلمان، انسجام شناخت، باورهای معرفتشناختی، آگاهی فرامفهومی و نظام شناختی تجربهبنیاد باید در توسعه حرفهای معلمان مورد توجه قرار بگیرد. همچنین امکانی که محیط ساختن دانش برای تغییرمفهومی معلمان میتواند ایجاد کند، مورد بحث قرار گرفته است. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
تغییرمفهومی، توسعه حرفهای معلمان، محیط ساختن دانش |
|
| عنوان انگلیسی |
Teachers' Professional Development and Conceptual Change through the Knowledge Building Environment |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
This study explores the necessity of conceptual change in teacherschr('39') professional development through creating knowledge building environment. In cognitive approaches to education the quality of education is considered to be a result of teacherschr('39') pedagogy and teacherschr('39') pedagogy is considered as a result of their cognition. Thereby the goal of many professional development programs is to educate teachers whose cognition is consistent with the latest research findings from cognitive and learning sciences. In this study the research synthesis was used to develop basic statements for salient characteristics of conceptual change framework. The analysis of the results showed that pedagogical belief system, teacherschr('39') preconceptions and how they align with scientific concepts, implicit theories, coherency of cognition, epistemological beliefs, metaconceptual awareness and experience-based belief system need to be considered in teacherschr('39') professional development. Finally, the possibility of creating knowledge building environment has been discussed. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Conceptual change, Teachers’ professional development, Knowledge building environment |
|
| نویسندگان مقاله |
محمود تلخابی | Mahmoud Talkhabi دانشگاه فرهنگیان و پژوهشکده علوم شناختی
زینب رحمتی | Zeinab Rahmati Institute for Cognitive Science Studies مؤسسه آموزش عالی علوم شناختی
علیرضا مرادی | Ali Reza Moradi خوارزمی
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1311-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|