روانشناسی شناختی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۷۶-۸۶

عنوان فارسی طراحی، ساخت و بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه الگوی ادراک زمان به‌صورت استعاری مبتنی بر تحلیل شناختی- پیکره‌ای در فارسی‌زبانان
چکیده فارسی مقاله
زمان مفهومی انتزاعی است که با استعاره‌های مفهومی یا شناختی قابل درک است. تاکنون در زبان فارسی، پرسشنامه‌ استعاری مبتنی بر تحلیل شناختی- پیکره‌ای ساخته نشده است که بتوان از طریق آن درک استعاری حوزه‌های مبدا  زمان را با نگاشت‌های گوناگون بررسی نمود. از این‌رو، هدف این مطالعه طراحی، ساخت و بررسی ویژ­گی­های روان­سنجی پرسشنامه الگوی ادراک زمان به‌صورت استعاری مبتنی بر تحلیل شناختی- پیکره‌ای می‌باشد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع زمینه­ یابی و مطالعات روان­سنجی است.  برای تحلیل شناختی- پیکره­ای، ابتدا به‌صورت هدفمند، 28 متن معاصر انتخاب گردید، سپس 405 عبارت استعاری زمان در 18 نگاشت یا ارتباط استعاری استخراج ­شد که پرکاربردترین حوزه­ های مبدا ادراک زمان عبارت بودند از شیء، ماده، مسیر و مکان. براین اساس، پرسشنامه هاای با 41 سوال، به‌شیوه مقیاس پاسخ‌دهی لیکرت ساخته ‌شد. سؤالات پرسشنامه توسط 8 متخصص زبان‌شناسی شناختی و 2 متخصص روان­سنجی بررسی گردید. پس از حذف سؤالات نامناسب، سایر سؤالات اصلاح و یا جایگزین سوالات حذف شدند و در پایان شاخص روایی محتوای 30 سوال باقی‌ مانده محاسبه ­شد. سرانجام، پرسشنامه توسط 150 فارسی ­زبان (با مدرک تحصیلی کارشناسی به بالا) که به‌صورت نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند، تکمیل­ شد. یافته‌های این پژوهش نشان ­داد این پرسشنامه با روش ضریب آلفای کرونباخ از اعتبار مطلوبی برای کل پرسشنامه و عامل ­ها برخوردار است. همچنین، نتایج تحلیل عاملی نشان ­داد که پرسشنامه الگوی ادراک زمان به‌صورت استعاری از سه عامل ماده، مکان و شیء تشکیل­ شده که جمعاً 12/37 درصد از واریانس کل عامل‌ها را تبیین می‌کند. در نتیجه، پرسشنامه الگوی ادراک زمان به‌صورت استعاری برای فارسی‌زبانان از روایی و اعتبار خوبی برخوردار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ویژگی‌های روان‌سنجی، پرسشنامه ادراک زمان به‌صورت استعاری، تحلیل شناختی- پیکره‌ای، فارسی‌زبان

عنوان انگلیسی Designing, and Evaluating Psychometric Characteristics of the Time Perception Pattern as Metaphorical Questionnaire Based on Cognitive- Dateset Analysis in Persians.
چکیده انگلیسی مقاله
Time is an abstract concept that can be understood by conceptual or cognitive metaphors. In Persian, a questionnaire based on  dataset- qualitative analysis has not yet been designed to investigate the metaphorical perception of different source domains with various mappings. Therefore, the purpose of this study was to designe, make and evaluate psychometric characteristics of the time perception pattern as metaphorical questionnaire in Persians based on cognitive-dataset analysis in Farsi speakers. The method of this study was descriptive- psychometric and survey type of research. For cognitive-dataset analysis, a set of 28 Persian contemporary texts was first selected as a targeted sample and then 405 metaphorical expressions of time were extracted in 18 metaphorical mappings. It indicates source domains as object, matter, path and place which are the most used time source domains. Based on cognitive-dataset analysis, 41 questions as Likert scale were made for time perception pattern as metaphoric. The questions of questionnaire were evaluated by 8 cognitive linguists and 2 psychometrics. Then, inappropriate questions were deleted and other questions were corrected or replaced, and at the end of content, validity index of remaining 30 questions were calculated. This questionnaire was completed by 150 (bachelor up) Farsi speaking speakers who selected by at-reach sampling. The results showed that there was reliability coefficient by using Cronbach`s alpha for total questionnaire and its components.  Moreover, results of factor analysis indicated that there were three factors of matter, place and object that they explained 32/12 of total variance. As a result, time perception pattern as metaphorical questionnaire is a valid & reliable instrument for Farsi speakers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Psychometric characteristics, Time metaphorical pattern, Cognitive- Corpus Analysis, Farsi speaking speakers.

نویسندگان مقاله فاطمه رئیسی | Fatteme Raiisi
Institute for Cognitive Science Studies
موسسه آموزش عالی علوم شناختی

مریم مقدسین | Maryam Moghadasin
clinical Psychology group, faculty of psychology and education, Kharazmi university, Tehran, Iran
گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی


نشانی اینترنتی http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1357-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات