|
|
دستاوردهای حسابداری ارزشی و رفتاری، جلد ۴، شماره ۷، صفحات ۱۸۱-۲۰۸
|
|
|
| عنوان فارسی |
رابطه ویژگیهای شخصیتی و جنسیت با قضاوت اخلاقی حسابداران: شواهدی مبتنی بر رشته تحصیلی |
|
| چکیده فارسی مقاله |
پژوهش های حوزه اخلاق نشان دادهاند که بر خلاف انتظار، حسابداران در آزمون های توسعه اخلاقی، امتیاز چندان بالایی کسب نمی کنند که علت آن میتواند تمرکز حسابداران بر ویژگی شخصیتی توافقپذیری باشد. حال آنکه آزمونهای تفکر اخلاقی، قضاوتهای مبتنی بر ویژگی شخصیتی تطابق پذیری را حداکثر تا سطوح میانی فرایند توسعه اخلاقی ارزشگذاری می کنند. تحقیق حاضر با هدف بررسی این موضوع، رابطه پنج ویژگی شخصیتی اصلی با قضاوت اخلاقی دانشجویان رشته حسابداری را در مقایسه با دانشجویان رشته مدیریت بررسی می کند. پنج ویژگی شخصیتی اصلی عبارتند از وظیفه شناسی، برونگرایی، توافق پذیری، روان رنجوری و تجربه پذیری. همچنین، در این پژوهش رابطه جنسیت با قضاوت اخلاقی نیز بررسی شدهاست. نتایج به دست آمده از پرسشنامه توزیعشده بین 386 دانشجوی رشته های حسابداری و مدیریت (گرایشهای مالی و بازرگانی) پنج دانشگاه استان تهران در سال 1397 نشان میدهد، در حالی که دانشجویان رشته حسابداری، اولویت بالاتری برای ویژگی شخصیتی توافق پذیری قائل هستند، تفاوت معناداری بین امتیاز قضاوت اخلاقی دانشجویان رشته های حسابداری و مدیریت وجود ندارد. با این وجود، دانشجویان حسابداری با ویژگی شخصیتی توافق پذیری بالاتر، گرایش کمتری به قضاوت اخلاقی دارند. حال آنکه این رابطه در نمونه دانشجویان مدیریت وجود ندارد. به این معنی که دانشجویان حسابداری تحت تاثیر ارزشهای رشته تحصیلی خود، ویژگیهای شخصیتی متفاوتی دارند و این موضوع می تواند قضاوت اخلاقی آنان را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین، نتایج نشان میدهد در هر دو گروه دانشجویان حسابداری و مدیریت، رابطه مثبت و معناداری بین وظیفه شناسی و برونگرایی با قضاوت اخلاقی وجود دارد و رابطه بین روان رنجوری و قضاوت اخلاقی، منفی و معنادار است. در نهایت، بررسی رابطه بین جنسیت و قضاوت اخلاقی نشان داد، مطابق نظریه نقش جنسیت در فرایند اجتماعی شدن، دانشجویان دختر در مقایسه با دانشجویان پسر، گرایش بیشتری به قضاوتهای اخلاقی دارند. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
پنج ویژگی شخصیتی اصلی، جنسیت، قضاوت اخلاقی، توافق پذیری، رشته تحصیلی |
|
| عنوان انگلیسی |
How Personality and Gender Relate to Ethical Judgment of Accountants: Evidence based on Discipline |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
CContrary to expectations, ethics research has shown that, accountants earn low ethical reasoning scores in the moral development tests, due to accountants focusing on agreeableness trait. However, ethical tests evaluate agreeableness trait up to the intermediate levels of the moral development model. The purpose of this study is to investigate the relationship between five personality traits and ethical judgments of accounting students compared with management students. The big five personality traits are conscientiousness, extraversion, agreeableness, neuroticism and openness to experience. I also investigate the relationship between gender and moral judgment. Using a questionnaire and answers provided by 386 accounting and business students, from five universities located in Tehran province, in 2018, results show, accounting students have a higher priority for agreeableness personality trait. But, there is no significant difference between the ethical judgments of accounting and business students. I find that those accounting students who do prefer agreeableness trait appear to have lower levels of moral judgment. While this relationship does not exist for the business students. This means that accounting students have different personality traits, influenced by their discipline, and therefore have different moral judgment. Also, for both groups, there is a positive significant relationship between conscientiousness and extroversion with moral judgment and the relationship between neuroticism and moral judgment is negative. Finally, the study of the relationship between gender and moral judgment showed that, according to theory of gender role in socialization, female students tend to have more moral judgments than males. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Agreeableness, Big Five Personality Traits, Discipline, Gender, Moral Judgment |
|
| نویسندگان مقاله |
حسن فرج زاده دهکردی | Hassan farajzadeh Dehkordi Assistant Professor of accounting, Faculty of financial sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran استادیار گروه حسابداری دانشکده علوم مالی دانشگاه خوارزمی ( نویسنده مسئول)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://aapc.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-72-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|