|
پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۶۲-۸۳
|
|
|
عنوان فارسی |
شناسایی فرایندهای مرتبط با تحول تصویربدنی در نوجوانان دختر کاربر فضای مجازی در ایران: یک مطالعه کیفی |
|
چکیده فارسی مقاله |
تصویر بدن یکی از عناصر اصلی سازنده شخصیت هر فرد است و به ادارک و احساسی که فرد از بدن خود دارد مربوط می شود. یکی از عواملی که به نظر می رسد روی تحول تصویر بدنی اثرگذار است، فضای مجازی است. هدف از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر تصویر بدنی دانشآموزان کاربر فضای مجازی است. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و به روش نظریه زمینهای انجام شده است. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تا رسیدن به اشباع نظری در 16 دانشآموز 8 تا 13 ساله که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند، ادامه یافت. کدهای باز شامل 49 مفهوم و کدهای محوری شامل 9 مقوله است که شامل اثرپذیری از افراد، کمرنگ شدن عقاید مذهبی، عدم آگاهی، اثر روشهای افراطی در زیبایی (عمل جراحی زیبایی)، اثر تبلیغات، اثر تفاوت فرهنگی، فراگیر شدن فضای مجازی، عوامل روانشناختی و تحول ارزشی میباشد که به عنوان کد محوری این پژوهش شناسایی شد. فضای مجازی در دوران معاصر هنجارهای فرهنگی را درباره تعریف از جنسیت و بدن تغییر داده است. همرنگ شدن با هنجارهای ساخته شده در فضای مجازی در زمینه تصویر بدنی، تحول طبیعی تصویر بدنی را مختل می کند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کلید واژه، پژوهش کیفی، تصویر بدنی، فضای مجازی |
|
عنوان انگلیسی |
Identification process related to development of body image in female adolescents’ users of cyberspace in Iran: A qualitative study |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Body image is one of the primary elements constructing each person’s personality, which relies on the perception and feelings everyone has about their body. One of the influential factors affecting the evolution of body image is cyberspace. This study is aimed to investigate the influential factors on students’ body image as cyberspace users. The present research has applied a qualitative research approach, and has also examined the theoretical foundations. The research instrument was a semi-structured interview, through which 19 students aged from 8 to 13 were chosen as the sampling group via a three- staged codification process: open, central and selective process. Open codes included 49 concepts, and central codes were comprised of 9 categories as: the potentiality of being influenced by people, waning religious beliefs, lack of knowledge, the impact of extreme beautification (plastic surgery), the influence of publicity, cultural differences’ impact, the widespread usage of cyberspace, psychological factors and evolution of values. In the contemporary period, cyberspace has changed cultural norms about gender and body definition. If people follow the devised norms by cyberspace about body image, the developmental process of body image becomes more distorted. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, qualitative research, body image, cyberspace |
|
نویسندگان مقاله |
مستانه مرادحاصلی | Mastane Moradhaseli kharazmi university گروه روان شناسی، دانشگاه خوارزمی
مرتضی منطقی | Morteza Manteghi kharazmi university گروه روان شناسی، دانشگاه خوارزمی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2759-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|